Almaty (Alma-Ata). Maandag, 12 augustus 2019

12 augustus 2019 - Almaty, Kazachstan

Kazachstan, Almaty.  0 km

Totaal gereden: 8961 km. Een warme dag, 34 graadjes

Niet al te laat gaan we getweeën de stad Almaty verder verkennen. Niet met de taxi, maar met de metro, die hier één lijn heeft, dus verkeerd instappen kan bijna niet. Wel eerst 1,5 km lopen naar het metro station. Veel werkelozen zullen ze hier niet hebben, want om de metro in te komen loop je twee beambten voorbij, wordt je gecontroleerd door een aantal beambten, als ware je op het vliegveld, vervolgens koop je een kaartje aan het loket, waar een paar mensen zitten, helpt er iemand van het personeel met het muntje in het gleufje te stoppen en staat er op het perron nog personeel om alles in de gaten te houden. De metro stations zien er prachtig uit. Duidelijk dat Moskou en St. Petersburg model stonden. Eenmaal in het centrum sta je in een moderne stad, met veel sfeer en vriendelijke mensen. Met een aantal maal vragen waar de Zenkov kerk te vinden is, worden we elke keer vriendelijk te woord gestaan. Niet dat er veel Engels wordt gesproken, maar men doet moeite ons de juiste weg te wijzen. De Zenkov kerk is geheel van hout gebouwd en heeft in zijn relatief korte bestaan verschillende doelen gediend. Gebouwd in vier jaren en in 1907 voltooid, in 1911 een aardbeving overleefd die de hele stad in puin legde, als staatsmuseum voor de Kazachse Socialistische Sovjetrepubliek en als radiozender in de kerktoren. In 1995 weer teruggegeven aan de Russisch-Orthodoxe kerk. Hij is prachtig gerestaureerd en nauwelijks voor te stellen dat het gebouw geheel van hout is. Ik klop dan ook enkele malen op de muren en pilaren, maar het klinkt echt naar hout. Het is warm vandaag, maar het park in deze groene stad is een prima plaats om af te koelen. Terug met de metro, waar jonge mensen nog opstaan voor ouderen en er zelfs, potverdorie, voor mij wordt opgestaan, wandelen we nog het grote winkelcentrum bij het metrostation door. Eindelijk heb ik beet en lukt het mijn Sim kaartje goed op te waarderen. De foto’s rollen later de blog op. Bij het koffiekraampje waar Italiaanse koffie wordt beloofd, wagen we het er op. En die was me daar lekker! Bij het uitdelen van een complimentje voor de goede kwaliteit, raken we aan de praat en laat de barista foto’s zien van zijn laatste bezoek aan Amsterdam. Leuk om zo aan de praat te geraken door een lekker bakkie pleur. Bij de campers zoeken we snel de sleutel van een hotelkamer om onder de douche af te koelen. Dat lukt niet geheel, het blijft vanavond super warm op dat asfalt van de parkeerplaats van het hotel. De verbazing over deze groene stad moet nog even indalen. Zo super modern tov de steppe, 50 km terug, waar niets te beleven valt. De tegenstellingen zijn moeilijk op papier duidelijk te maken. Soms waan je je op een Duitse Autobahn, dan weer rij je onverhard met putten in de weg. Het blijft spannend hier.

1. Evelyne:
    12 augustus 2019
    Prachtige plaatjes weer!
  2. Henny Theelen:
    13 augustus 2019
    Mooie verhalen van een mooie reis👍👍
  3. Aad en Joke de Gans.:
    13 augustus 2019
    Weer genoten van jullie verhalen! Prachtige foto's.