De Annabel Pass (AlaBel Pass). Dinsdag 27 augustus 2019

27 augustus 2019 - Toktogul, Kirgizië

Kirgizië, Töö Ashuu Pass - Kirgizië, Toktogul.   205 km

Totaal gereden: 10.652 km. Warm weer weer, tot 34 graadjes

Hoe mooier de plaats waar we staan, hoe lastiger er weg te komen. Zo ook vandaag. Hier nog een dag lummelen zou geen straf zijn. Doch, het routeboek roept ons tot de orde, we hebben vandaag alweer mooie views te verwachten. Met enige moeite komen we achter elkaar op de weg en laten ons leiden door de ingetoetste coördinaten. Dat gaat bij ons niet helemaal goed. Het te volgen pijltje raakt van het padje en is niet tot de orde te roepen. Nu is het hier niet zo lastig met de eerste 150 km gerade aus. We rijden over een hoogvlakte tussen twee passen rond de 2500 meter hoogte. Een prachtig mooi landschap met vele plekken waar yurts, met meestal een aantal paarden staan en de nodige koemis (gedroogde zoute kaasballen) en paardenmelk wordt aangeboden. Het seizoen gaat ook hier ten einde lopen, want we zien de nodige yurts die worden afgebroken. Bij een korte stop zie ik Hannie fotograferend tussen de paarden en laat haar, als Garmin deskundige, mijn niet goed werkende Garmin zien. Vreemd, maar het centraal Azië kaartje herkent het apparaat niet meer. Vreemder is dat Hannie’s Garmin het kaartje wel herkent. Oplossing gevonden, wij rijden verder met het kaartje van Hannie en zij met de onze. Zo weten we weer waar naar toe. Want wat is deze reis zonder Navy! Verder rijden we over de Annabel Pass, die bijna 3200 meter hoog is, maar geen enkele haarspeldbocht heeft. Het gaat gestaag met 12% omhoog en daarna weer omlaag. Zelfs het asfalt is redelijk te doen vandaag. Eenmaal over de Pass omlaag komt er een geheel ander landschap tevoorschijn. Een groot stuwmeer komt in zicht. En dan met die bergen op de achtergrond, het is nog mooier dan een ansichtkaart kan zijn. Het reservoir is de belangrijkste bron van elektriciteit in Kirgizië, maar Oezbekistan en Kazachstan willen vooral het water voor de landbouw. Afspraken tussen de landen hierover komen zeer moeizaam tot stand. Aan de zuidkant van het meer is onze overnachtingsplaats. Een mooie, maar ook weer lastige plek voor sommige campers van de groep. Een drietal blijven dan ook op de weg op het asfalt. Wij staan niet te ver van het water met een prachtig zicht op het meer en de bergen er om heen. Het zwemmen in het meer is toch wel een hoogte punt van deze dag. Heerlijk helder en zelfs een ietsie pietsie te warm om geheel af te koelen van deze fantastische, maar ook zeker warme dag. Ook vanavond blijft het warm en zitten we nog lang buiten en kletsen met buurvrouw Bep over de dingen des levens. Dit wel met een glaasje koele witte wijn.

1. Jan Hofsteenge:
    27 augustus 2019
    Een wijds landschap, totaal anders dan Schönboden