Het Aralmeer. Zondag, 4 augustus 2019

4 augustus 2019 - Aralsk, Kazachstan

Kazachstan, Aralsk.  0 km

Totaal gereden: 7286 km. Hele dag zon, 30 graadjes.

Om 9 uur staan er een paar 4x4 auto’s en een echte UAZ voor de campers om ons het Aralmeer te tonen. Zowel de negatieve kant als de hoopvolle kant dat het minstens beter wordt komen aan de orde. Het Aralmeer was een van de grote binnen zeeën die we kennen op de wereld. Door Sovjet beleid, die de katoenbouw belangrijker vond, is het meer in enkele tientallen jaren voor 60% opgedroogd. Wat welvarende vissersplaatsen waren, zo ook waar wij overnachten, liggen nu tientallen km verwijderd van het meer. Probleem is tevens dat het ook een grensgebied is tussen Kazachstan en Oezbekistan. Niet ieder land heeft even veel belang bij het in stand houden van het meer. In 1980 was het diepste punt nog 58 meter, in 2004 nog maar 20 meter. Anno 2014 zijn er nog 2 permanente waterbekkens, de kleine zee in het noorden en de grote zee in het zuidwesten. Door het bouwen van een dam probeert men het water beter vast te kunnen houden, waardoor de zee weer groter wordt. Er wordt hier positief gesproken over de toekomst van het meer. Het blijft echter een van de grootste milieu rampen uit de 20de eeuw. Veel gebied eromheen is vandaag de dag een zoutwoestijn. Totaal voor alles ongeschikt. Om nog niet te denken wat er aan chemisch materiaal is achter gebleven door de Russen die op een voormalig eiland in het meer chemische wapens testte, zoals met de miltvuurbacterie. Rondrijden over de bodem van het voormalig meer wat we vandaag doen is wel fascinerend. We rijden in totaal meer dan 200 km rond. Ik rij een groot deel in de UAZ Bukhanka mee, ook wel broodje genoemd. Rijden doet tie prima in dit gebied, maar de vering moet nog uitgevonden worden onder dat vehikel. Weer buiten het Aral gebied spotten we flamingo’s, arenden, kamelen en veel wilde paarden. Vanavond gaan we met een deel van de groep een restaurantje zoeken. En dat valt niet mee hier. We vinden er een, waar we ons kip voor An en schaap voor GJ laten voorschotelen. Omgerekend betalen we 6,25 euries voor met z’n twee! Zolang je geen wijn drinkt hier, maar bier, kost het bijna niets. Voor An een hele fles mineraal nog erbij. Waar blijven die Hollanders in Kazachstan?