Bezoek Lugo

12 mei 2022 - Mondoñedo, Spanje

Donderdag 12 mei 2022.   Bezoek Lugo

Spanje, Santiago - Spanje, Modonedo.  182 km.  Totaal: 4348 km.    Dag 30

Bewolkt 15 °, half bewolkt 22°, bewolkt 13°. Wisselend weer, maar droog.

De dag begint bewolkt en het is wachten op de campingbaas. Die begint zijn dag niet voor half tien en tot die tijd is de poort gesloten. Beetje vreemd, maar verder is het hier prima voor elkaar en 10 euries per nacht is al helemaal niet te veel. Een tussenstop staat gepland in het stadje Lugo. In de Romeinse tijd een belangrijk centrum. De stad heeft een muur van 6 meter dik, 10 poorten, 10 meter hoog, waarover je geheel rondom kunt wandelen, wat we dus ook doen. Parkeren is hier wel een dingetje. Parkeergarages genoeg, maar daar wagen we ons niet aan. Na rustig rond rijden vinden we eindelijk een plekkie. De parkeermeter is stuk, dus dat valt dan weer mee. Het stadje binnen de muren heeft gezellige straatjes en pleinen en alweer een verschrikkelijk mooie kathedraal. We worden wel een beetje kathedraal moe, dat moet ik wel bekennen. We lopen door een deur naar binnen en blijken later illegaal de kerk te hebben betreden. Er zou entree betaald moeten worden, zo niet bij de zijdeur waar wij naar binnen gaan. Na de wandeling over de stadsmuur vinden we een restaurantje waar Annie zalm en ik een stuk varkenspoot eet. Echt smerig lekker. Na Lugo gaat het verder richting overnachtingsplaats. Onderweg brengen we nog een bezoek aan een bekende grootgrutter en slaan op advies van onze Schotse vrienden wat wijn in, omdat in Engeland de prijzen ongeveer het viervoudige zijn. In het kleine stadje Mondonedo staan we op een NKC stek, op een parkeerplaats aan de rand van de stad. Hier lopen we nog even naar het centrum. De kathedraal is gesloten. We vinden het niet zo heel erg. Ik koop bij een opticien nog een touwtje voor mijn bril. Die wordt steeds korter met nu drie knopen er in. Goed geholpen loop ik nu met een design touwtje om mijn nek. Terug lopen naar de camper duurt iets langer, want het gaat redelijk stijl omhoog. Naast de camperparkeerplaats is alweer een kerk. Toch even kijken. Deze is klein en fijn. We duiken de camper in, het wordt fris en camper gedrag is hier niet toegestaan.