Bishkek. Donderdag 22 en vrijdag 23 augustus 2019

23 augustus 2019 - Bishkek, Kirgizië

Kirgizië, Bishkek.  0 km

Totaal gereden: 10.240 km.  Mooi weer, 30 graadjes.

Het wordt een stadse dag vandaag en morgen. De camper rust uit, wij doen het vandaag met de taxi, die hier in overvloed zijn. Overal staan ze op klanten te azen, also ook voor het terrein van het hotel, waar we al een taxi vinden. Ook in de stad duurt het geen 2 minuten om een taxi te scoren. Als eerste gaan we naar de Osh bazaar. Het is de grootste bazaar van Midden Azië. Voedsel, kruiden, kleding en eettentjes te over. Het krioelt er van de mensen. Je merkt dat de islam hier meer vertegenwoordigd is. Meer hoofddoekjes en minder alcohol. Zeker rondom de bazaar. Waar wij voor een hapje gaan, zijn het de traditionele gerechten van hier, met koffie of thee. Het smaakt heerlijk en we hebben leuk contact met andere klanten en de bediening. De vertaal computer werkt prima. Daar zijn velen hier heel handig mee, zo ook in deze eetgelegenheid. In de middag laten we ons vervoeren naar het centrum van de stad. Het groene karakter van Bishkek geeft de stad een gezellig aanzien. De straten hebben brede boulevards en hebben vaak smalle irrigatiekanalen langs de straat. Het straten patroon is als een schaakbord en oogt nog naar Sovjetstijl. Het is duidelijk armoediger dan bijvoorbeeld Almaty. Op de Oak Park Gallerij kopen we de nodige snuisterijen. Later bezoeken we het oorlogsmonument op het Victory Squaire. Het heeft drie bogen die een yurt symboliseren, een eeuwige vlam en een bronzen beeltenis van een vrouw die uitkijkt of haar man al thuis komt, waarmee de verhouding tussen man en vrouw ook maar duidelijk wordt hoe dat hier is. Er wordt een foto reportage gemaakt van een trouw echtpaar, precies op het moment dat er een WhatsApp binnenrolt van een Donuts aanzoek. We zijn erg dorstig en drinken beiden een grote cola bij een soort Mc Donald. De friet is op, dus daar zitten we naast. Een taxi terug naar het hotel is weer direct gevonden. Alle groepsgenoten zijn gelokaliseerd en op één na, hier gearriveerd. Vrijdag bezoeken we een Nederlandse “Ik vertrek” familie die hier vijf jaar wonen en een leren tassen handel en fabricage hebben opgezet. Een jong gezin met kleine kinderen die hier de Int.School bezoeken. Zeer idealistische mensen, die met grote inzet, kwaliteits producten maken, die veelal in het buitenland worden verkocht. In the beginning God created, we love to create too, is hun devies. Respect voor wat ze voor elkaar krijgen met enkel producten uit Kirgizië en Oezbekistan. Zie de mooie site: http://www.siro-silkroad.com Uiteraard doen ze vandaag goede zaken met ons. Er wordt het nodige gekocht door de groep. Eind van de middag lopen we de Asia Mall binnen, een zeer modern winkelcomplex, als ware je weer in Londen, Parijs of Rotterdam. Vanuit de hotelkamer waar we douchen maak ik een paar foto’s waar onze campers staan. De liften werken vanaf vanmiddag weer. Zo hoeven we geen zes verdiepingen trappen meer te lopen in het donker. Morgenochtend hebben we nog een keer het bijzondere ontbijt in het hotel. Veel fruit, oud brood, kippenvleugels, gebakken vis stukjes, rijst, olijven, vette balletjes vlees en rijstepap. Verder thee en als je geluk hebt korreltjes oploskoffie met heet water. Het is even wennen, dat wel.

1. Evelyne Timmer:
    23 augustus 2019
    Alweer een leuke verhaal ! Ik poppel om de volgende te lezen! Dank je!
  2. Marijke van der Wenden:
    23 augustus 2019
    Prachtige foto's, die plaatselijke marktjes lijken toch heel veel op wat wij in Belarus ook steeds zien.
    Je krijgt wel een smaller bekkie GJ
  3. Wim:
    24 augustus 2019
    Wat een belevenissen allemaal. Indrukwekkend en fantastisch dat jullie dit kunnen en mogen meemaken. En ook de foto’s maken de verhalen nog completer. Fijne reis verder.
  4. Gusta:
    24 augustus 2019
    Mooie foto’s en lekker veel 😜