U-Boot ‘Wilhelm Bauer’. Vrijdag 5 juli 2019

5 juli 2019 - Hamburg, Duitsland

Duitsland, Ditzumerverlaat - Duitsland, Hamburg.  249 km

Totaal gereden: 2202 km. Bewolkt, beetje regen, ietipietie zon, 18 graadjes.

De rit van vandaag gaat via Bremerhaven waar we na alle verhalen van Klaus over de Wilhelm Bauer, nu zelf kunnen afdalen in de romp van deze legendarische U Boot. Een beroemde U Boot, gebouwd aan het einde van de oorlog, kon muisstil onder water varen, lang onder water blijven, geen schot of tornado afgevuurd, door eigen bemanning afgezonken aan het eind van de oorlog en eerst in 1955 geborgen en omgebouwd tot opleiding U Boot. Nu als museum te bezichtigen in de haven van Bremerhaven. Onderweg brengt een pont ons aan de overzijde van de Weser naar het centrum van de stad. Zoals Klaus aangaf, je kunt hem niet missen. Immer gerade langs een groot zeilschip en dan proberen te parkeren. Dat valt nou net niet mee met de camper. De parkeergarage’s zijn iets te laag en andere P’s, verboden voor campers. Het er toch maar op gewaagd. Er is veel te bezichtigen hier, maar we beperken ons tot de Wilhelm Bauer. Gelukkig gaat de rondgang één kant op, anders wordt het oorlog daar beneden. Wat een smalle handel daar. De kombuis is nog kleiner als die van onze camper, maar daar moest dan wel voor 58 personen het eten klaargemaakt worden. Hulde aan de kok van toen! De weg verder naar Hamburg begint rustig, maar in de buurt van de stad wordt het weer lekker file werk. We zoeken de stads camperplaats en vinden daar nog net een plaatsje. Tussen de campers ongeveer 1,5 meter, op gravel, boven ons rijdt de metro en het fijnstof gehalte voor de komende dag is genoeg voor een half jaar. Verder prima, zelfs een douche.

1. Jan hofsteenge:
    6 juli 2019
    Blijf je best doen en pas goed op Anni.