Naar Breda

24 juli 2022 - Breda, Nederland

Donderdag 21 juli - Zondag 24 juli 2022.       Naar Breda

Nederland, Hoek van Holland - Nederland, Breda.             96  Km.           Totaal:  11.816 km                              Dag 97,98 en 99

Mager zomerweer, maar we beginnen met regen, verder half bewolkt, 20 graadjes.

Het moet er dan toch van komen. Maar eerst nog een camper ontbijt zoals we dat ruim 3 maanden doen. Thee, glaasje jus, paar bruine sneetjes, kaas, jam, honing en nog steeds af en toe hagelslag. Die ziet er wel een beetje aangeslagen dof uit, maar smaakt nog prima. Na de afwas een bakkie koffie en het boeltje reisvaardig maken. Zo zijn we om half 11 reisvaardig en starten de motoren voor de laatste 80 km naar Breda. Het is wel opvallend druk op de wegen in Hollandia. Onvoorstelbaar veel vrachtwagens op de weg. Nu rijden we wel in het Europoort gebied, waar altijd veel te doen is. In Breda gaat het na een nodige tankbeurt bij de Makro, naar Ivo en daarna schonezus Louwra en Henk. De Vekenoord sleutel denken we bij ons te hebben, maar die vinden we helaas niet. Gelukkig heeft Ivo die reeds klaar liggen. Het is een bekend euvel. Op de Vekenoord is het nog knap warm binnnen, na de afgelopen hete dagen, alhoewel Ivo alle ramen heeft open gezet. Tegen 18 uur rijden we met de Tesla naar Klein Bali, voor heerlijke Indische hapjes. Met een Ierse koude Guinnes wordt het een smerig lekkere maaltijd.

Op vrijdag bezoeken we alweer een camping. Dit keer niet om te overnachten, maar de nieuwe chalet van Willem en Lia bewonderen. Het park ligt prachtig in het rustige Molenschot. De zaterdag moet er dan toch een Bredase grootgrutter bezocht worden. We zien dat de Heksenwiel er weer top uit ziet. Een aantal winkels zijn verplaatst en er is een derde grootgrutter bij gekomen. In de middag belt Lodi dat hij vervroegd bij Ivo is en nodigt ons uit voor het eten. In de avond, met nog warme temperaturen, genieten we met elkaar van de bijzondere Kamado BBQ. Niet bepaalt een apparaat om mee te nemen naar de camping. Het werkt wel heel snel en goed. Zondag morgen starten we met ontbijt bij Ivo en Lodi, rijden om 11 uur naar de stad. In de Grote Kerk geeft Aart  Bergwerff op het orgel een zomer concert. Met Lia en Willem luisteren we naar de Pernisser kunstenaar. Echt bijzonder en de moeite waard in deze mooie kerk, waar voorvaders van Willem van Oranje liggen begraven. Jan ll van Polanen heet de beste man. Hij ligt daar samen met twee van de drie vrouwen die de man huwde. Zijn zoon, Jan lll, had slechts één dochter, die werd uitgehuwelijkt aan (Engelbrecht van Nassau-Siegen. Zo kwamen de Nassau‘s in het vaderland. Na een uur luisteren naar Aart, drinken we op de Grote Markt een bak koffie met elkaar en vervolgen onze dagtocht naar Thomas. Hij viert zijn vierde verjaardag met veel vrienden en familie met een speenvarken aan het spit. Ook hier blijven we niet lang, want Ria heeft ons ook uitgenodigd voor een BBQ. Dit keer voor het inluiden van haar 71ste levensjaar. Heel gezellig onze oude vriendenkring weer te ontmoeten. „Een Donuts van nature, blyf ick tot in den doot“. Na dit feestje, rijdend naar Breda, belt Ivo dat zijn huiskamer onder de roet zit. Er heeft iets gesmeuld, de stroom ligt er uit, gelukkig is er geen brand ontstaan. Maar het gevolg is wel dat de huiskamer en keuken voorlopig onbewoonbaar zijn. Dat wordt de komende dagen veel geregel met verzekering en zo. Ivo en Lodi slapen de voorlopig in de camper en leven op de Vekenoord. Dat is wel weer leuk natuurlijk!