Buitengewoon gastvrij. Zaterdag 14 september 2019

14 september 2019 - Mashhad, Iran

Iran, Mashhad Ferdousi - Iran, Mashhad.  39 km

Totaal gereden: 13.410 km. Mooi weer, 28 graadjes.

Om half 10 hebben we een afspraak met iemand die Bert toevallig gisteren tegenkwam. Een student van 16 jaar die ons alles weet te vertellen over de dichter Ferdous en zijn “book of kings”. Op het mausoleum terrein is ook een klein museum waar ze haarfijn uitleg hoe belangrijk Ferdous voor Iran is geweest. Om half één zijn we  weer bij de campers, maar om één uur staat de volgende afspraak op stapel met een familie die ons heeft uitgenodigd voor de lunch bij hun thuis. Een aantal equipes zijn al weg naar de volgende stek, also gaan we met 6 koppels bij hen op bezoek. De gastvrijheid die we daar ervaren is in een woord zeer bijzonder. Een complete maaltijd met fruit, drankjes, salade, spaghetti met toebehoor staat voor ons klaar. Voordeel van op de grond zitten dat er meer mensen in een kleine ruimte passen. Het huis is eenvoudig ingericht met uiteraard een groot bankstel en TV. Er wordt heel wat informatie uitgewisseld. Het is duidelijk dat veel mensen hier snakken naar contacten met het buitenland. In vergelijking met vroeger komen er nog maar weinig toeristen in deze regio. De familie woont in Mashhad en komt in vrije tijd hier in Ferdousi. Na deze bijzondere ontmoeting rijden we de stad Mashhad in naar een vakantie park waar we de komende 2 nachten verblijven. Het verkeer is erg druk en zoals verwacht rijdt alles door elkaar en ieder gaatje wordt benut om te passeren. In der Ruhe liegt die Kraft, maar een beetje meedoen moet wel, anders kom je niet vooruit. Begin van de avond gaat An, met de vrouwen van vanmiddag shoppen in de stad en koopt er een heus sjaaltje. Het is druk in de stad, maar dat is niet zo gek, er wonen 2,5 miljoen mensen. Het winkelcentrum is super modern en dat verwacht je dan weer niet. Tot 24.00 uur kun je er winkelen. Om 23 uur is An weer thuis en geniet van een kleine tosti. Zo is alweer een indrukwekkende dag voorbij. Na twee dagen Iran zijn we verrast hoe gastvrij we overal ontvangen worden.

1. Martin:
    14 september 2019
    Indrukwekkend! Het staat An goed !