Donderdag 8 en 9 augustus, 2019

9 augustus 2019 - Ulytau District, Kazachstan

Kazachstan, Aksu Zhabagly Natuurreservaat. 0 km

Totaal gereden: 8354 km. Heerlijk weer, 30 graadjes, beetje wind.

We slapen uit! Om acht uur ben ik wakker. An iets later. Er worden na ontbijt de nodige klusjes uitgevoerd. Er zijn wat accu problemen, stroom problemen met omvormer, hier en daar is wat losgetrild, WC problemen, ventilator problemen, warm lopende motoren, kapot gereden vuilwaterkraantje en andere kleinere dingetjes. Onze Garmin navy doet het weer. Probleem was een omschakeling naar de Europese kaart. Hoe en waarom, ik weet het niet. De Garmin moet dus iets tegen de zon beschermt worden. Verder was er bij ons één losgetrild schroefje. Deze reparatie is succesvol verlopen. Ook de bandenspanning en motorolie gecontroleerd. Alles pikobello in orde. De gister gekochte grote meloen in stukjes gesneden en met een groepje verorberd. We gaan op de handwas, want de stroom doet het nog steeds niet. De rest van de dag genieten we van het uitzicht, een drankje en heuse spaghetti met allerlei groen wat op voorraad is in een sausje. Het is vandaag aangenaam warm.

Vrijdag staat er bergwandelen of paardrijden op het programma. Met paardrijden heb ik niet de meest enthousiaste ervaringen, dus wordt het aansluiten bij de wandel groep. De zieke en zwakkere leden der groep passen op de campers, wij trekken de bergen in. De camping is op 1450 meter en we lopen vandaag tot ongeveer 1800 meter. Flink zweten also. De heupjes doen het best vandaag en An stapt er ook lekker op los. Het Aksu Zhabagly Nationaal Park is het grootste natuurreservaat van Kazachstan. Het gebied ligt op de grens met Oezbekistan met bergen tot 4200 meter. Met ruim 1200 soorten bloemen en 42 soorten zoogdieren, waaronder de sneeuwluipaard, beren en 238 vogelsoorten. Wij zien daar echter niet veel van, behalve dan grote roofvogels in de lucht en een echte berendrol, die we dan ook op foto vastleggen. We krijgen van de camping heuse lunchboxen mee met thee zakjes, oploskoffie, noedels, kaas, brood, water en zoetigheid, compleet met kopje, mes en lepeltje. In een hutje op 1800 meter staat een thermoskan met warm water voor de thee en koffie. Om ongeveer 4 uur in de middag zijn we weer terug op de camping en springen snel achter de camper buiten onder de eigen douche. Lekker koud. Vanavond eten we in twee groepen (wij in de eerste groep) in de huiskamer op de camping. De tafel is schattig gedekt met fruit, koekjes, allerlei sapjes, koffie, thee en heerlijke honing. Het dagmenu is soep en een bordje aangeklede rijst. Prima eten. Aan tafel ook een Belgisch/Hollands gezin, die vandaag met de paardrijders mee deden.

1. Louwra:
    10 augustus 2019
    Lekker gewandeld de bergen.
    Klein beetje Oostenrijk.
  2. Johannes en Lucia:
    11 augustus 2019
    Helaas onze vakantie zit er op. We hebben jullie gemist in Reisach. Maar het is omgevlogen en.....over 48 weken !!!! we gaan weer naar Alpenferienpark.

Maar wat een belevenis daar bij jullie en blijf genieten.