Van drukte naar stilte. Dinsdag, 13 augustus 2019

13 augustus 2019 - Sharyn River, Kazachstan

Kazachstan, Almaty - Kazachstan, Sharyn Canyon.   246 km

Totaal gereden: 9207 km. Vanmorgen heerlijk, 28°, vanmiddag, 38°, erg warm.

Voor 11 uur is het wegwezen bij het hotel, also na het ontbijt aldaar, dit keer zonder rijstepap en gebakken muizen (dit zijn vette oliebollen), maar met veel gebakken eitjes, op weg naar de Medeo ijsbaan van Ard en Keesie. Het hotel in de stad ligt op 900 meter, de Medeo ijsbaan op 1600 meter. Lekker buiten de stad, frisse lucht. Rondom de ijsbaan komen de nodige toeristen, 99% uit Kazachstan. We zien daar een busje waarmee we verder de berg op kunnen, en rijden vijf minuten later in 20 minuten tijd naar 2260 meter. Heerlijk weer daar en een sfeertje als in Oostenrijk Nassfeld in de zomer. Van daar uit gaat nog een gondel naar 2860 meter. De hoogste berg in dit gebied is 4376 meter hoog. Allemaal iets heftiger als bij ons thuis. De milchkaffee smaakt uitstekend en voor An is er tonic voorradig. Het busje naar beneden wisselen we om in de kabelbaan. We krijgen zelfs 50% oude lullen korting. Blijft een schamele 2,5 eurie over. Daarmee kom je bij ons niet ver. Het uitzicht naar beneden is fantastisch. Ook de beroemde ijsbaan komt goed is zicht. Druk is het niet, we zitten samen in de cabine. Wel stopt de kabelbaan een stuk verder dan waar de camper staat, dus onze dagelijkse beweging, 500 meter naar boven lopen, is ook weer achter de rug. Hierna gaat het weer naar beneden terug naar de stad en hier dwars doorheen richting oostwaarts. Het door de stad rijden kost meer dan een uur. Het is druk, warm en chaotisch. Hoe verbaasd wederom als we de stad eenmaal verlaten hebben, rijden we op een spiksplinternieuwe vierbaans autoweg, waar bijna geen verkeer is. Na 100 km gaat het de bergen in en rijden we in dorpjes, met veel koeien op straat, die denk ik er het zelfde uitzien als voor 100 jaar. Het is vandaag weer een ware cultuurschok van het ene uiterste in de andere. De overnachtingsplaats is bij de Sharyn Canyon, een wonderschone plek om te overnachten, midden in de natuur met een waanzinnig mooi uitzicht. Ook hier weer een plaats waar we een aantal bruidsparen zien voor een fotosessie. We worden uitgenodigd voor een warme hap bij de Nederlandse Belgen, die wat zorgen om de camper hebben omdat de zijwand naar buiten komt. Kan zomaar op wegen die soms super mooi zijn, maar af en toe golfkarton beton hebben.

1. Evelyne Timmer:
    16 augustus 2019
    Weer leuke verhalen en prachtige foto’s!