Eerst natuur, dan fijnstof en drukte. Woensdag, 28 augustus 2019

28 augustus 2019 - Osh, Kirgizië

Kirgizië, Toktogul - Kirgizië, Osh.  322 km

Totaal gereden: 10.974 km. Warm weer, tot 34 graadjes.

Gaat het met de dokter weer beter, zijn Unimog is nu doodziek. De startmotor is stuk, de handremmen kunnen eerst los als de motor loopt, also een big problem. Zo zijn wij deze nacht sinds een week weer compleet als groep, gaat de Unimog vandaag de garage in voor mogelijk herstel en is het de vraag wanneer we weer compleet zijn. Na nog een zwemrondje in het meer gaan we niet te laat op pad voor het komende traject. De kilometers zijn wel niet zo veel, doch het asfalt, bochtenwerk en dorpjes maken dat we toch bijna 10 uur onderweg zijn. Het eerste stuk is waanzinnig mooi door de bergen, langs het water van het stuwmeer. Aan het eind hiervan staat een grote dam en waterkrachtcentrale. Een imposant bouwwerk. Hierna volgt een geheel ander landschap, langs de grens met Oezbekistan. Eigenlijk moeten we een flink aantal km om rijden naar Osh, omdat de grens tussen Kirgizië en Oezbekestan een grillig verloop kent. Rechtstreeks is minstens 100 km korter, maar dan passeren we drie maal de grens waar ongeveer 6 uur voor staat. Die excursie is voor morgen gepland. Onderweg zien we veel vrachtwagens met steenkool. Ook een aantal baksteen fabrieken, die met steenkool bakken. Regelmatig is ook de uit onze jeugd nog kennende kolenboer te zien. Openhoud voor kuddes paarden die over de hoofdweg lopen is ook geen uitzondering. Mooie beesten, kleiner dan die we in Europa meest zien. In Uzghen, zo’n 60 km voor het einddoel van vandaag, eten we een wrap met pommes in de stad, waar al het doorgaande verkeer rijdt. We drinken er graag een colaatje bij, also krijgen we een literfles geserveerd. Het eten is prima (voor 200 som = 2,30 euries) maar de stank van de auto’s verschrikkelijk. En wij zitten er slechts een 1/2 uur, de mensen hier een leven lang! Diesel tanken is vandaag wel een dingetje. We willen graag met kaart of Visa betalen, maar dat lukt eerst na vijf keer vragen. Ook is niet overal diesel aanwezig. Dan toch maar geld wisselen als we iets zien wat op een bank lijkt. Eenmaal in Osh is het waanzinnig druk en chaotisch, maar vinden we de overnachtingsplaats bij een hostes vrij eenvoudig. Er is zelfs een wasmachine aanwezig, dus gaat An direct aan de gang. Om 22.00 uur is het wasje gedaan. Nu maar hopen dat het vannacht een beetje drogen wil.