Einde Groepsreis

16 juli 2022 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 15 en Zaterdag 16 juli.        Einde Groepsreis

VK SCO, Breamar - VK SCO, Glasgow.            177 km.       totaal: 10.982 km.                    Dag 91 en 92

Vrijdag is het weer zo zo, wel fris. Zaterdag prachtig weer, 22 graadjes, vanaf 16 uur bewolkt.

Vrijdag is een flexdag, zoals we die plegen te noemen. Also geen rijdag. Maar er is altijd iets wat zeker gedaan moet worden. Vandaag niet! Het is het eindstation van de gemeenschappelijke reis, het Routeboek is uit, 130 bladzijden tekst. We staan een beetje krap bij het huis van Miep en Roelf, maar die wonen hier wel hartstikke mooi op deze heuvel in het lieve huisje dat ze zelf eind jaren 90 gebouwd hebben. Het uitzicht is zoals ook wij graag wonen. Een verre blik, een lekker stuk grond, geen directe buren, iets dichter bij de natuur dan de gemiddelde mens. Na een ontspannen morgen, waarin we ontdekken dat onze eerste gasfles leeg is, lopen we naar beneden waar Miep hun verhuurhuis laat zien. Een soort Seearend, maar dan een beetje anders. Zo komen leefstijl en woonideeën met ons overeen. Alleen al de kleedjes en tweed spullen is niet geheel onze smaak. In de middag verkennen we het stadje Breamar. Het is er toeristisch, met veel winkeltjes. Midden in het stadje staat een groot hotel: The Five Arms. Het ziet er wat protserig uit. Vijf jaar geleden kreeg het hotel een nieuwe eigenaar die het zo verbouwd heeft dat iedere kamer of vertrek een eigen sfeer heeft gekregen. Goedkoopste room, £200, zonder ontbijt. Een beetje overdreven Engels of Schots. Het lijkt wel een museum. En daar hebben we dus ons afscheidsetentje vanavond. We zitten niet in de sjieke afdeling, maar in de pub, die eigenlijk ook weer geen pub is. Het eten is er wel prima. Weer terug op de berg bij Roelf en Miep, bij huis Cnochan, zoals hun huis heet, nuttigen we het toetje: sticky toffee pudding, moreng met aardbeien, een cheese platter, compleet gemaakt met port en franse wijn. Om 24 uur is het mooi geweest en gaat het camperwaarts.

Na een prima nachtrust is het na ontbijt, douches, koffie, camper reisvaardig maken en nog een gezamenlijk ontbijt en koffie, tijd om elkaar te omhelzen. Ieder gaat op eigen kracht en inzicht, richting EU. Behalve natuurlijk Miep en Roelf, die kunnen beginnen met het vele snoeiwerk wat op hen wacht. Ook Kees en Lida proberen met de kapotte luchtvering naar huis te rijden. De turbo is wel gerepareerd. Het eerste stuk gaat door het mooi glooiende landschap met heide. We begrijpen nu waarom de Queen en Charles hier graag de zomermaanden door brengen in kasteel Balmoral. We hebben helaas geen tijd gehad een kopje thee met hen te drinken. In Glasgow hebben we drie opties voor overnachting opgezocht. Bij de eerste blijven we staan. Naast een godshuis, veiliger kan het niet. Wel £4 betalen, tot morgenochtend 8.00 uur. Also bijtijds wakker worden. Toch lopen we nog een rondje door de buurt. We staan vlakbij de Glasgow kathedraal, tegenover een heuvel die Necropolis genoemd wordt. Door een groot hek loop je naar de heuvel. Op het pad staan gedenktekens voor doodgeboren kinderen, Koreaanse oorlog slachtoffers en voor ontvangers van het Victoria Cross uit Glasgow. Een nogal grote verscheidenheid. De oude brug, die naar de heuvel leidt, wordt ook de Brug Der Zuchten genoemd. Immers alle rouwstoeten liepen er overheen. En dat waren er wat. 50.000 mensen liggen op de Glasgowse Necropolis begraven. Vanaf ongeveer 1830. Boven op de heuvel staat een groot monument van John Knox, die in de 16de eeuw een grote rol speelde in de reformatie van de kerk in Schotland, naar de presbyteriaanse kerk. Kortweg hier vaak Kirk genoemd. Een beetje lezen hierover geeft mij het beeld hoe de gereformeerde kerk in Nederland indertijd georganiseerd was, met veel verantwoording bij plaatselijke kerken. Zogezegd van onder af, zo weinig mogelijk hiërarchisch. Zo zie je maar, dat zo’n toevallige plaats weer een hoop informatie geeft en dat alles om de geest verder te verrijken. Ik heb gezegd! Ik ga also gewoon door met het schrijven van deze blog, tot aan Schönboden toe. Wellicht op gezette tijden met enkele dagen tegelijk.

1. Lisanne:
    16 juli 2022
    Het was weer heerlijk om te volgen. Hopelijk treffen we jullie nog in Schönboden!
  2. Johannes en Lucia:
    17 juli 2022
    Weer een prachtig verwoord verhaal, we hebben genoten. Misschien tot in Schonboden.
  3. Jeroen en Sandra:
    17 juli 2022
    In ieder geval hebben wij door jullie trip te volgen weer een hoop meegekregen en kunnen meegenieten.
    Goede reis terug !!! En misschien wel tot gauw.
  4. Jeroen:
    18 juli 2022
    leuk om alles zo te lezen nadat wij er ook pas waren en dezelfde dingen gezien te hebben maar niet zo uitgebreid als jullie tijd was bij ons dan wel een dingetje
    in ieder geval veilige terugreis gewenst en zeker tot ziens