Excursie Coimbra

2 mei 2022 - Coimbra, Portugal

Maandag 2 mei 2022.      Excursie Coimbra

Portugal, Coimbra.   0 km.    Totaal: 3211 km.                  Dag 20

Vanmorgen bewolkt en fris, vanmiddag vriendelijk weer, half bewolkt, 20°.

The day after. Lodi facetimet ons om 9.00 uur wakker en verbaasd zich dat opa nog te bed ligt. Moet wel vermeld worden dat het hier dan 8.00 uur is. Vanmorgen doen we rustig aan, eerst vanmiddag om 16.00 uur hebben we een date met een gids in de stad. De bus naar het centrum stopt voor de camping en is slechts 10 minuten te laat. In de stad gaat het stijl omhoog naar de oude stad met de universiteit, kerken, nauwe straatjes met veel winkeltjes met duizenden souvenirs. Het is de tijd dat studenten een jaar afsluiten en/of afstuderen. We zien een aantal groepjes studenten zeer luid door de stad lopen, voor een deel met toga. Onze gids vertelt ons de geschiedenis van de universiteit onder het standbeeld van de stichter, koning Denis (MCCLXI - MCCCXXV). Hierna lopen we door het centrum langs allerlei universiteitsgebouwen, kerken en pleinen. Gelukkig gaat het weer naar beneden. Ook de fado muziek komt ter sprake. De gids vindt het jammer dat het niet in ons programma past voor morgen. We zouden dan een privé voorstelling kunnen krijgen. Helaas pindakaas, voor ons prima zo. Straks in Porto krijgen we nog zo‘n muziek avond. Na de rondleiding drinken we getweeën nog een bak koffie met een specialiteits zoetigheidje er bij. Met wat je bij ieder terras kan uitzoeken aan koek en zoetigheid, lijkt het wel of het hier altijd Suikerfeest is. De bus terug naar de camping wordt nog een hele uitdaging. Na een uur blijken we verkeerd te staan. Er zijn verschillende opstap plaatsen voor bus 38. Je moet het maar weten (of niet, zoals wij). Uiteindelijk op de goede plaats wachtend komt de bus slechts een kwartier te laat. Al met al duurt het wachten en zoeken, meer dan vijf kwartier. Eenmaal op de camping wordt de maaltijd zo‘n heerlijke Fusilli Cheese and Bacon, of te wel spiraaltjes in soort kaassaus met bacon die je moet zoeken tussen de spiraaltjes.