Excursie Isfahan. Donderdag, 26 september 2019

26 september 2019 - Esfahan, Iran

Iran, Isfahan. 0 km

Totaal gereden: 15.051 km. Warm weer, 33 graadjes.

Als de bus ons ophaalt moeten we eerst 3 andere koppels van de grote jongens elders ophalen. Die staan vlak bij het oudste moskee complex, dus start daar onze rondtour van vandaag. De start van dit complex begint rond het jaar 800. Restanten daarvan zijn nog zichtbaar. De maquette toont hoe het uiteindelijk is geworden zoals het is. Hier weinig tot geen tegeltjes, maar bakstenen die tot allerlei vormen gebouwd zijn. Hierna rijden we naar het Naqsh-e Jahan plein. Dit centrale plein van 170 x 570 meter (3x Alpenferienpark) verrast totaal. Het is dan ook het op een na grootste plein ter wereld. Alleen Peking maakt het bonter. Het plein wordt omringt door de bogen van de bazaar, het paleis en de moskeeën Lutfollah en Shah. Het plein is zeer indrukwekkend en werd het Koningsplein genoemd. Na de revolutie heet het naar imam Khomeini. In de avond is het er een drukte van belang. Veel gezinnen zitten op kleedjes en genieten van de avondkoelte en drinken thee en eten erbij. De Shah moskee, gebouwd rond 1620 is een meesterwerk van Iraanse architectuur. De Lotfollah moskee is bedoeld als een soort privé moskee voor het koninklijk hof, begin 17de eeuw gebouwd. Deze periode werd ook wel de gouden eeuw van Isfahan genoemd, wat ongeveer de zelfde periode was als de gouden eeuw der Hollanders. Het Ali Qapu paleis, wat nog steeds een van de hoogste gebouwen van de stad is, ziet er mooi uit en heeft zicht op het gehele plein. De bovenste verdieping heeft een speciale muziek ruimte met een mooie akoestiek. De lunch hierna is een beetje lastig. We krijgen een uur, maar 5 minuten voor tijd wordt het eten gebracht. Jammer, want het smaakte prima, doch in vijf minuten redt An dat niet. Op loopafstand gaat het dan naar het Chehel Sotoun paleis, in de 17de eeuw gebouwd door shah Abbas l. Het paleis ligt in een prachtige tuin, aan de korte zijde van een grote rechthoekige vijver. Men roemt deze vijver hier, maar ik vindt het een vieze groene algbak. In het paleis, dat alleen gebruikt werd voor ontvangsten, hangen grote muur schilderingen met o.a. pikante beelden en geen vrouw met een hoofddoekje te zien. Met de bus gaat het dan naar de Armeense wijk Jolfa. Also de christelijke wijk van Isfahan. Zij zijn in de 17de eeuw hier naar toe gebracht of gedeporteerd door shah Abbas l, om de handel in zijn nieuwe hoofdstad te bevorderen. Dit merken we direct bij de ingang, omdat de toegangsprijs hier 2.5 x zo veel is als elders in Iran. We bezoeken de Vanck kathedraal met schilderingen die de schepping van de wereld voorstellen, de lijdensweg van Christus, een paneel met de uitstoting uit het paradijs en een groot paneel met het laatste oordeel. In het museum op het zelfde terrein is veel aandacht voor de genocide van de Armeniërs door de Turken begin 20ste eeuw. Grappig is dat de Armeniërs in Iran wordt toegestaan alcohol te produceren voor intern gebruik. Tot slot van deze tour rijden we met de bus langs twee bruggen over de Zayandeh rud. Een rivier die vaak droog staat, maar nu een prachtig beeld geeft van heerlijk helder stromend water. De bruggen zijn ook gebouwd in begin en midden 17de eeuw. Het is er een ware ontmoetingsplaats vanwege het koele water. De stad die we vandaag bezoeken slaat alles wat betreft cultuur wat we tot nu toe hebben gezien. Dit is echt de culturele hoofdstad van Iran en de Stan landen erbij. In de avond lopen we samen nog over het grote plein. Prachtig by night, alles verlicht. We feliciteren broeder en zwager Arend, die in ons paradijs Schönboden zijn verjaardag viert.