Excursie Salamanca

29 april 2022 - Salamanca, Spanje

Vrijdag 29 april 2022.     Excursie Salamanca

Spanje, Salamanca.  0 km.   Totaal: 2791 km.            Dag 17

We beginnen met mist en koel, vanaf 11.00 uur heerlijk weer, 22 graadjes.

Om kwart voor 10 stappen we in de bus, die stopt vlak voor de camping. We kunnen nog contant in de bus betalen, €1,40 eurie p/p. Da’s vriendelijk voor toeristen also. In het centrum is het makkelijk onze gids vinden onder de klok op het Plaza Mayor. Salamanca is een grote universiteitsstad, vanaf de 13de eeuw, met 155000 inwoners, waarvan er 30000 student zijn. Romeinen, Visigoten, Arabieren en vele koningen leefden hier in de loop der eeuwen. Het is fascinerend rond te lopen in een stad met ook al weer zo‘n indrukwekkende geschiedenis. In 1755 vond er een grote aardbeving plaats in Spanje en Portugal. Tijdens de aardbeving zochten vele mensen een schuilplaats in de kathedraal. Na de aardbeving bleek er niemand gewond, maar stonden er vele scheuren in de muren van de kathedraal en stond de toren scheef. Men was overtuigd dat dit een wonder Gods was. Men heeft ter versteviging een soort koker om een groot deel van de kerk toren gebouwd, wat nog steeds goed te zien is in de bouwstijl. De universiteit is de oudste van Spanje en staat op nummer 4 in de lijst van de oudste universiteiten in Europa. Een leuk opvallend verhaal gaat over de kikker op de voorgevel van de universiteit. Als iemand de kikker op de voorgevel kon vinden zonder hulp van anderen, dan heeft deze volgens de legende een lang leven vol geluk en voorspoed. Het bracht ook geluk tijdens de examens. Nog een leuk verhaal gaat over de astronaut die op de gevel van de gerestaureerde kathedraal staat. De kunstenaar van de restauratie wilde geen jaartal op de gevel maar besloot een astronaut toe te voegen als symbool voor de twintigste eeuw. We lopen met elkaar door de nieuwe (16de eeuw) en oude (12de eeuw) kathedraal. De nieuwe is immens groot met fresco‘s, schilderijen, kapellen, veel goud, zilver en edelstenen. De oude is een stuk kleiner en staat tegen de nieuwe aan. Onze gids Teresa verteld op fantastische wijze over waar we langs lopen en verdient dan ook een goede fooi aan het eind van haar route. Na het excursie gebeuren gaat ieder groepspaar zijn/haar weegs. Wij happen nog een lunch in de stad en zoeken de bus op die ons terug brengt naar de camping. Met een heerlijk zonnetje is het in de namiddag nog heerlijk nagenieten van de indrukken van vandaag. En… een lekkere douche is verdiend.

1. Martin:
    30 april 2022
    Kunstenaars in die tijd!
  2. Wim:
    30 april 2022
    En, heb je de kikker gevonden?