Excursie Shiraz. Donderdag, 3 oktober 2019

3 oktober 2019 - Shiraz, Iran

Iran, Shiraz.  0 km

Totaal gereden: 15.991 km. Mooi weer, 33 graadjes.

Om 6.30 de wekker, om 7.00 ontbijt in het hotel, om 8.00 de bus in. En dat met weinig nachtrust. We gaan wat vroeg met de bus op pad. De moskee, waar we starten, de z.g. pink moskee, wordt zo genoemd vanwege de overheersende pink kleur. In wat nu een museum is zijn de gekleurde ramen met de vroege zon inval uitzonderlijk mooi. Minder mooi zijn de vele Chinezen die voor allerlei foto standjes veel tijd nodig hebben. Met moeite kunnen ook wij een paar plaatjes schieten. Het is een stad waar de nodige toeristen komen, zelfs in deze tijd waarin alle gidsen vertellen dat er minder dan de helft toeristen zijn ten opzichte van vorig jaar. Hierna gaat het naar de Ghavam Garden, ook gebouwd tijdens de regeerperiode van Karim Khan Zand, half 18de eeuw, de periode dat Shiraz hoofdstad van Perzië was. Mooi aangelegd, met duidelijke invloed van het Golestan paleis uit Teheran. Dan bezoeken we de citadel in het centrum, in de zelfde tijd gebouwd, met privé vertrekken van de heersers van de Zand dynastie en een prachtig bewaard gebleven privé sauna van de sjah. De laatste sjah heeft de citadel als gevangenis gebruikt. Vele politieke gevangenen hebben er jaren doorgebracht. Tijdens de revolutie in 1979, is er veel vernield en zijn de gevangenen uitgebroken. In de middag uren gaat het naar de Vakil moskee en de Vakil bazaar, waar we gisteren reeds kuierden. Shiraz is de stad van dichters en nachtegalen. Je hoort inderdaad in de bazaar veel vogels zingen die in kooitjes overal hangen. De stad staat bekend om hun relaxte way of live. Bourgondisch Iran dus. Er zijn veel prachtige tuinen en parken. Het woord paradijs komt dan ook uit het Perzisch. De stad, met 1,5 miljoen inwoners, ligt op 1500 meter is heeft daarom een minder klimaat dan omliggende gebieden. Het laatste excursie bezoek van vandaag is de Saadi tombe, een beroemde Iraanse dichter uit de 13de eeuw. Hij ligt er mooi bij in een prachtig aangelegd park in een stenen tombe. Na al deze bezoeken is het wel weer even genoeg en is, terug bij de camper, douchen in kamer 105 een waar genot. Het is donderdag, vrijdag voor de Iraniërs. We zijn benieuwd wat het voor feesten vanavond voor onze deur gaat geven.

1. Jack en Bea:
    3 oktober 2019
    Fantastisch, wat een belevenissen. Ondanks dat we het zelf niet meemaken, krijg je wel een hele goede indruk. Ga zo voort en nog veel plezier !
  2. Jan Hofsteenge:
    4 oktober 2019
    Ja zo maar naakt, ze zouden wat kunnen zien wat andere kerels niet of wel hebben
  3. Marijke van der Wenden:
    6 oktober 2019
    Wat kunnen mensen toch prachtige dingen maken, heel mooi.