Excursie Tiblisi. Zaterdag, 19 oktober 2019

19 oktober 2019 - Tbilisi, Georgië

Georgië, Tiblisi. 0 km

Totaal gereden: 19.083 km. Prachtig weer, 22 graadjes.

Bij het wakker worden om half acht schrijven we eerst een WhatsApp naar Ivo, want het is 19 oktober, onze oudste zoon wordt 39 lentes jong. We hebben nog 1,5 uur tijdverschil, dus we zijn de eerste waarschijnlijk. Bij het ontbijt maken we ons laatste smacblikje open om iets van hartigs op ons Armeens brood te hebben. Om negen uur stappen we in de Mercedes vipbus die ons naar Tiblisi brengt. We bezoeken eerst de kathedraal van de heilige drievuldigheid, de Tsminda Sameba kathedraal. Het is de zetel van de patriarch van de Georgische orthodoxe kerk. Deze kerk is bestuurlijk autonoom. In de kathedraal staat een grote zetel die alleen bezeten mag worden door de patriarch. De kerk is gebouwd tussen 1995 en 2005, is 100 meter hoog en staat op een heuvel in de stad met prachtig uitzicht. Het is de op drie na hoogste orthodoxe kerk ter wereld. In de kerk horen we zingende priesters galmen in een naar mijn mening slechte akoestiek, die waarschijnlijk een liturgie afwerken die uren kan duren. Hierna rijden we naar Europe Square waar een gondel ons naar het oude stadsdeel brengt wat 100 meter hoger ligt. De afstand van 500 meter is dan ook snel gedaan. In het oude stadsdeel ligt ook de enige moskee die Georgië rijk is. Verder langzaam naar beneden lopend is er een wirwar van steegjes met winkeltjes en restaurantjes en zelfs een kleine bazaar onder de grond die al eeuwen oud is. Ook hier is de zijden route voorbij gekomen en zijn nog overblijfselen daarvan te vinden zoals een karavanserai. Het is een zeer levendige stad met ook veel wijn verkoop punten. Nooit geweten dat Georgië een grote traditie heeft op dat terrein. We wandelen nog over de Bridge Of Peace, in 2008 gebouwd na de oorlog met Rusland. Wanneer we bij de Sioni kathedraal voorbij lopen horen we een hoop gezang. Het blijkt een dag van meerdere trouwerijen te zijn. Beetje vreemd komt het ons over, maar verschillende paartjes worden direct achter elkaar ingezegend, een stukje verder wordt een kind gedoopt en weer een andere priester laat mensen een schedel in een kistje  kussen. Ze staan er voor in de rij. Alles te gelijker tijd. De sterren zullen wel goed staan vandaag. Ook culinair worden we verrast. Was gisteren het eten bij de camperplaats goed, ook vandaag smullen we van ons bestelde goedje. De khachapuri, een smeuïg broodboot met ei en kaas en het potje gestoofd vlees, met kruiden, paprika, uien en kleine aardappeltjes, smaken smerig lekker. Om 18.00 uur worden we geacht weer op te stappen in de bus die ons naar de campers brengt. We zijn eerder ter plaatse en drinken aan het water een goede bak koffie americano en cappuccino. Vervelend voor Roelf, die achter blijft om zijn portemonnaie te zoeken. Met alles erin also kwijtgeraakt vandaag. Eten doen we vanavond niet meer, dat van vanmiddag is genoeg tot morgen. We schrijven ons blogverhaal van twee dagen en drinken ons kopje thee.

1. Evelyne Timmer:
    19 oktober 2019
    Prachtige stad , als we geluk hebben kunnen we dat ook ontdekken in het voorjaar!
  2. Henny Theelen Mols:
    19 oktober 2019
    Gefeliciteerd met Ivo🥂
  3. Jan Hofsteenge:
    20 oktober 2019
    Ivo 39 jaar. Gratulaton. Deze foto's geven een heel ander beeld dan die van de laatste weken. Zo raak je weer langzaam gewend aan de westerse wereld. Geniet ervan