Grens excursie. Donderdag, 29 augustus 2019

29 augustus 2019 - Osh, Kirgizië

Kirgizië, Osh - Oezbekestan, grens parkeerplaats.  7 km

Totaal gereden: 10.981 km. Warm weer, tot 34 graadjes

Niet om 10 uur, maar om 12 uur verzamelen bij de grens, die we gezamenlijk over gaan, is het plan. Zo hebben een aantal mensen nog de mogelijkheid iets van Osh te zien. Wel nog even de dieseltank volgooien, omdat in Oezbekistan diesel schaars is. Het is wat auto’s aangaat rustig bij de grens, we staan snel vooraan. Er gaan er hordes mensen, met van alles bepakt, door een smalle gang met hoge hekken, dan wel naar Kirgizië, of naar Oezbekistan. Per vier auto’s mogen we het douane gebied in van Kirgizië om het land uit te reizen. Daar loop het vast. We kijken uren naar een vrouw die bedelt in het voetgangers pad naar de grens. Ze vangt best veel, maar stopt af en toe met roepen als ze telefoon krijgt of als ze haar geld telt. Wij staan voor een gesloten hekwerk en zien een vijftig meter verder mensen druk heen en weer lopen, al wapperend met het formulier dat we bij inreis van Rusland voor de invoer van de auto gekregen hebben. Dit formulier is niet teruggevraagd bij de grens van Kazachstan omdat, naar later blijkt, Rusland, Kazachstan en Kirgizië een douane unie hebben. En vandaag reizen we de unie uit. Althans dat willen we! Inmiddels hebben een aantal mensen en ook wij, een Russische brief thuis gekregen, waar onze auto is gebleven. Wij zijn uitgereisd, de auto niet. Het probleem is de datum op het formulier waar de uitreisdatum van Rusland staat en niet van de unie. Een groot probleem. De auto bezitters moeten de auto’s laten staan waar ze staan en met een taxi naar een douane kantoor in Osh om dit te regelen. In de vier uur dat we daar mee bezig zijn, gaat de grens dicht. Er gaat geen auto meer uit naar Oezbekistan, zolang wij daar staan. In een Mercedes busje van minstens 40 jaar oud rijden we met z’n 11en naar dat kantoor. Na veel gezevenzeik moeten we straf betalen of invoerrechten van de auto in Rusland. We kiezen voor het eerste. Verbazingwekkend is de informatie die van de grensposten komt die wij gepasseerd zijn. Het duurt even, maar met Deutsche Gründlichkeit komt alles boven water. We moeten een handgeschreven protocol schrijven, dat daarna stuk voor stuk ook met de hand wordt vertaald in het Kirgisisch door een inmiddels ingehuurde tolk. De strafmaat is 1000 som. Hier is overheen te komen, ongeveer 12 euries. Met het inmiddels beroemde formulier en het straf betalingsbewijs gaan we terug naar de grens, waar de auto’s staan weg te branden. An heeft inmiddels geld gewisseld. We hebben nu geen som meer, maar sum. Er komt nu iets beweging in de formaliteiten, doch aan de Oezbeekse kant zijn stroomstoringen, dus duurt het nog iets langer. Na een uur of zeven kruipen we dan de Oezbeekse douane tegemoet. Daar valt de stroom weer uit, also wachten we verder. Het is inmiddels donker geworden. Opeens is er licht in het duister! Het hek gaat open en de invoer van mens en auto in Oezbekistan begint.  Stempel in paspoort, auto invoer formulier, auto controle voor wapens, drones en drugs en uiteindelijk na 10 uur bij de eindcontrole bij het laatste hek horen: welcome in Oezbekistan. Direct achter de grens, waar het druk is met al die mensen die lopend over de grens komen en worden opgehaald, staan we vannacht in een hoekje. Zeven kilometers hebben we vandaag gereden. Een beetje erg balorig drinken we een verdient borreltje of biertje.