Heel mooi en spannend. Zaterdag, 5 oktober 2019

5 oktober 2019 - Izeh, Iran

Iran, Si Sakht - Iran, Izeh.  258 km

Totaal gereden: 16.561 km. Mooi weer, 33 graadjes.

Nog eens goed kijkend is het toch wel een aparte plaats om te overnachten tussen oude speelwerktuigen. Wel lekker rustig, we hebben heerlijk geslapen. Omdat we voor de vroege vogels staan die meestal als eerste vertrekken, zijn wij er ook vroeg bij. Reeds om acht uur vertrekken we. De rit is prachtig mooi door bergachtig terrein waar we flink klimmen en weer dalen om vervolgend weer te stijgen. Een aantal maal gaat het van 2400 naar 900 en weer retour. Moet gezegd dat de wegen in Iran over het algemeen goed zijn. Beter dan vooraf gedacht en veel beter dan in de Stan landen. Onderweg zien we veel rijstvelden, waar druk gewerkt wordt aan de oogst. Een prachtig gezicht. Door de bergen rijdend zijn vandaag wel tientallen tunnels waar we doorrijden, die niet allemaal even goed verlicht zijn. Goed opletten, want je lichten aandoen van de auto in een tunnel is hier geen vanzelfsprekendheid. In de plaats Lordegan, ongeveer halverwege, doen we wat inkopen. Direct na het verder rijden wordt het druk met veel manvolk, allemaal in het zwart gekleed die naar een rotonde rijden die ook wij moeten passeren. Een man op brommer roept mij dingen toe die ik dus echt niet begrijp en even later bij de rotonde ziet het letterlijk zwart van de mannen met zwarte vlaggen met onleesbare teksten. Ze verkeren allen in een opwindende staat zal ik maar zeggen. Duidelijk is wel dat het hier niet pluis is en wij snel weg moeten wezen. Nu is mij duidelijk dat de man op de brommer ons wilde waarschuwen niet verder te rijden. Later begrijpen wij dat hier een politiek gerichte demonstratie gaande was, waar het gezag niet blij mee is. Wij hebben geluk en kunnen zonder aanhouden van politie of anderen doorrijden. Verschillende equipes worden echter aangehouden vanwege wegversperringen en blokkades en worden gecontroleerd op paspoort, visum en of er foto’s zijn gemaakt van de opstootjes. Zo zijn uiteindelijk drie equipes de stad uitgestuurd in een andere richting, waardoor we die vanavond (en waarschijnlijk de komende dagen) niet zien. Zij hebben besloten een andere route te rijden. Om een uur of twee eten wij een lekkere spies met kip en gebakken tomaat in een dorp waar we door heen rijden. Bert, Marja, Kees en Lida zien onze camper staan, zoeken ons op en we besluiten gedrieën verder te rijden naar Izeh, waar we in een ruïne dorp van 3100 jaar oud, overnachten. Verschillende mensen uit het dorp komen nieuwsgierig naar ons kijken. Zo ook een stel met een klein kindje die ons iets vragen over medicijnen of zo. Ik krijg zijn broer, die Engels spreekt aan de handy en die maakt ons duidelijk dat de meneer die voor mij staat een dokter nodig heeft vanwege ernstige exzeem op zijn handen. Of wij geen medicijnen hebben voor hem. Die hebben wij dus niet, maar An geeft hem een potje calendula crème. Helpt het niet, schaadt het niet. Tevreden en blij vertrekken ze. We weten inmiddels dat er in Iran een groot tekort is aan medicijnen vanwege de sancties tegen Iran. De onlusten van vandaag schijnen hiermee ook van doen te hebben. We vragen telefonisch aan onze gids van Shiraz wat er aan de hand was vandaag, maar die geeft alleen ontwijkende antwoorden. We hebben, nu we vanavond met zeven equipes bij elkaar zijn, veel te vertellen over vandaag. Nu doen we veel met WhatsApp, waardoor meest snel bekend is als er wat loos is. Vermeldenswaard is nog zeker dat we al weer 366 dagen, dus een vol jaar plus één dag, in onze camper overnacht hebben. En dat in nog geen 4 jaar. We beschouwen het dan ook als een juiste investering. En .... hoe vaker we in de camper slapen, hoe goedkoper het wordt.

1. Jan Hofsteenge:
    5 oktober 2019
    Wees voorzichtig je bent in het (buiten)land. Goede reis en pas goed op An bij die mensen in die zwarte pakken
  2. Louwra:
    5 oktober 2019
    Spannend allemaal. Veel geluk gehad dat je door kon rijden.
    Goede en fijne reis
  3. Wardje:
    5 oktober 2019
    Blijf jullie verslagen nu al lezen van af dag één. Nieuwsgierig als ik ben , worden sommige plaatsen / bergen/ musea door mij op gezocht (google).
    Vandaag zelf met onze DKW Sp. Naar een sleuteldag van deze oldtimers. Zo ieder zijn bezigheid! Maar dit reisverslag maakt de drang naar verdere reizen met deze pruttelpot uit 1958 te maken wel weer warm! Geniet er geweldig van!
  4. Jolanda Groot:
    6 oktober 2019