De herfst begint. Vrijdag, 8 november 2019

8 november 2019 - Blagoevgrad, Bulgarije

Griekenland, Asprovalta - Bulgarije, Blagoevgrad. 293 km

Totaal gereden: 22.922 km. Regen, half tot zwaar bewolkt, 17 graadjes

Het weer moet toch een keer omslaan. Vannacht is het zo ver. Regen met onweer, zo heftig, dat we de camper om 3.00 uur maar een stukje van de zee weg rijden. Vanmorgen is het droog, maar duidelijk ander weer. We rijden vandaag noordwaarts naar de grens met Bulgarije. De winkels in Griekenland zijn dicht. Er is hier toch geen vrijdagmiddag gebed. Google geeft mij geen uitslag over het waarom. Dan maar in Bulgarije verder kijken. Onderweg zien we nog steeds vele gebouwen en fabrieken gesloten en onafgebouwde projecten. Precies zoals vorig jaar in het westen en zuiden van Griekenland. Ook hier zien we aan de bomen dat de zomer voorbij is. De mooie herfst kleuren zagen we nog niet eerder. Aan de grens is er toch veel te doen. Ook wij moeten aan Griekse en Bulgaarse zijde onze paspoorten tonen, terwijl dit toch een EU naar EU oversteek is. De weg aan Bulgaarse zijde is prima. Maar we zien dan ook wel weer de bekende “EU gefinancierd” bordjes. Ons doel in Bulgarije is het Rila klooster. Die bezochten we voor het eerst in 1986, het jaar van Tsjernobyl. We waren daar met de jongens en onze DDR vrienden. ‘s Nachts was het nogal koud en gingen we aan de pure rum. Fruit, melk en ijs waren taboe, vanwege de atoomramp. Ik stuur dan ook een WhatsApp met foto van het klooster naar onze vrienden, die binnen het uur reageren. Het klooster ziet er netter uit, en mag ik zeggen meer gericht op het toerisme, dan 33 jaar geleden. Het is nog steeds een plaatje om te zien. Het klooster ligt op 1150 meter hoogte en is een symbool voor de Slavische cultuur na lange onderdrukking door de Turken. Het is een nationaal bedevaartsoord voor de Bulgaren en het religieuze centrum van de Bulgaarse orthodoxe kerk. Het klooster heeft voor 500 monniken cellen en 1000 slaapkamers voor pelgrims. Op dit moment leven er nog 7 monniken. 1200 fresco’s versieren het interieur met bijbelse taferelen. Bij ons bezoek vandaag zijn er weinig bezoekers, we staan dan ook vooraan bij de hoofdingang. Omdat we nog wat tijd over hebben rijden we naar Blagoevgrad, niet ver van de grens met Macedonië, dat voor morgen op het programma staat. Na een bezoek aan de Lidl, die we hier weer tegen komen, overnachten bij een recreatie park vlak buiten de stad.

1. Harrie Learbuch:
    8 november 2019
    Mooie reis en foto's , wij hebben afgelopen winter op de Peleponese doorgebracht
  2. Jan Hofsteenge:
    8 november 2019
    Ongelofelijk dat zoiets mooi daar staat met zo'n geschiedenis
  3. Marijke van der Wenden:
    9 november 2019
    Mooi klooster, wat een rijkdom. Het is te hopen voor de 7 monniken dat niet alle 1000 slaapplaatsen tegelijk worden bezet. Of krijgen ze dat hulp uit de omgeving.