Een hete dag. Dinsdag 6 augustus 2019

6 augustus 2019 - Turkestan, Kazachstan

Kazachstan, Kyzylorda - Kazachstan, Turkestan.  366 km

Totaal gereden: 8109 km. Echt warm vandaag, half 11: 39°, 4 uur: 45°

Dat hakt er wel in vandaag. Om half 11 meten wij al 39 graadjes en dan moeten we gaan rijden. Prima eigenlijk, want in de rijdende auto is het nog het beste uit te houden. We zoeken de bekende M32 weer op. Deze weg meet 2200 km en wordt weer een stukje beter. Gewoon een vierbaansweg zoals gewent. Behalve dan de dieren, want daar moet je toch wel op blijven letten. Dit keer zijn het weer dromedarissen, die met één bult, koeien en paarden die rustig langs de autobahn hun maaltje zoeken en als ze er zin in hebben oversteken. Het wordt ook iets drukker op de weg. Na 1500 km in niemandsland, is er meer bewoning in het zuid oosten van Kazachstan. Het land is net zo groot als west Europa, maar heeft niet meer dan 16 miljoen inwoners. Het politiekorps moet nieuwe opdrachten gekregen hebben. Nog niemand is aangehouden van de groep en ze zijn super vriendelijk. Nieuwe president, nieuwe instructies. De vorige groep voor twee jaar had het heel anders. We zoeken vandaag een plek om te zwemmen, maar dat valt nog niet mee. Eerst een tunneltje met max. 2.70 meter. Dat gaat nog net. Maar dan, 15 km verder, max. 2.20 meter. Dus 25 km terug naar de grote weg en verder nog een keer geprobeerd. Hier gaat het beter, maar wel oppassen voor het snelstromende water. Terug naar de grote weg veel vrachtwagens met hooi. Die zijn ongeveer zo breed als de weg, dus weer oppassen. Bij stoplichten, waar wij netjes voor het rood wachten steekt een koe over. Best knap van dat beest. Onze overnachtingsplaats is midden in de stad op een niet al te geschikte plek. Daarom gaan we morgen al door rijden naar een echte camping. Waarschijnlijk de enige echte in Kazachstan. Na de gemeenschappelijke maaltijd in een voor hier sjieke tent, met veel opgedofte jonge meiden, ons zweethuisje in. De thermometer meet 35°, het is 23.00 uur. Dat wordt feest vannacht. Laten we dan midden in de stad de raampjes open staan?

1. Johannes en Lucia:
    7 augustus 2019
    Pff, gelukkig is het in Reisach niet zo warm.
  2. Ger Timmer:
    7 augustus 2019
    Gert-Jan, kort vraagje: hoe hebben jullie een verzekering voor landen als Georgië en Armenië aangeschaft? Geen klein ventilatortje meegenomen? Echt een geweldig avontuur!