Nog een hete dag. Woensdag, 7 augustus 2019

7 augustus 2019 - Aksu-Zhabagly Nature Reserve, Kazachstan

Kazachstan, Turkestan - Kazachstan, Aksu Zhabagly Natuurreservaat.    245 km

Totaal gereden: 8354 km. Al snel 40 plus, tot 44° in de middag.

Na een nacht van bijna niet slapen van de herrie en een temperatuur van boven de 30 graadjes, staan we om 9 uur allen paraat voor een excursie naar het mausoleumcomplex van Ahmet Yassawy. Het complex is op loopafstand van de campers. Legendes vertellen over het grote respect van Emir Timur voor Ahmet Yassawy en over de bouw van dit Mausoleum vanaf het jaar 1397. De hoofdingang bevindt zich in het zuidoosten. Men komt binnen in de 18,2 x 18,2 m grote hal. De hal wordt overdekt door de grootste stenen koepel in Centraal Azië. In het centrum staat een grote bronzen ketel, die gebruikt wordt voor religieuze doeleinden. We zien ook de sarcofaag van Yassawy in het gebouw. Voor die tijd een geweldig gebouw, waarvan veel bewaard is gebleven. De stad Turkestan is een grote bouwput, omdat de president heeft bepaald dat Turkestan het cultureel centrum van Kazachstan moet worden. Het fijnstof gehalte is in ieder geval ver boven een gezond percentage. Je zal er maar moeten wonen en werken met temperaturen boven de 40°. Begin van de middag starten we de motoren en rijden, na een bezoek aan de plaatselijke super, op de vertrouwde M32, richting Shymkent en Taraz. Morgen hebben we een vrije dag en daar verheugt een ieder zich op. Tijd voor de nodige klusjes en wasjes. Na ongeveer 100 km gaat onze navy toch wel vreemd doen. Waarschijnlijk een zonnesteek. Het apparaat telt geen km meer af, maar gaat ze optellen. Kort hierna is ze helemaal de kluts kwijt en moeten we het zonder stellen. Tot 200 km geen probleem, maar hoe de camping vinden zonder navy?! Net als we willen stoppen om de nood Google Maps te installeren, rijdt een groepsgenoot voorbij. Also direct het gas erop en er achter blijven hangen. Zo vinden we onze stek voor maar liefst 3 nachten op een echte camping in Kazachstan. Waarschijnlijk de enige in centraal Azië. Met uitzicht ala Buis les Baronnies, voor wie zich dat nog herinnerd. We hebben water, douche, stroom en groen gras. Alleen de stroom valt na enige uren uit. We staan met 11 campers op twee stopcontacten en dat is vragen om problemen. Maar ook zonder stroom, een prima plek. Onze buren nodigen ons uit met hun een heuse bal, met koolsalade te eten. Ik schil er een paar aardappels bij. Een heerlijk maal met glaasje wijn en veel gezelligheid.

1. Aad en Joke de Gans:
    8 augustus 2019
    Prachtig verhaal weer ,iedere dag kijken we uit naar jullie belevenissen !Alleen jammer dat het zo heet is. Veel plezier nog. Gr aan An. J
  2. Evelyne Timmer:
    Wat een avontuur! Prachtige foto’s! Ik wacht op vervolg! Groetjes
  3. Evelyne Timmer:
    8 augustus 2019
    Ken je de app Maps me? Je kunt kaarten online downloaden en daarna offline gebruiken! Geldt voor de hele wereld! Handig als je navigatie systeem niet meer werkt!