Kloosterdag maandag 14 oktober 2019

14 oktober 2019 - Pokr Vedi, Armenië

Armenië, yeghegnadzor - Iran, Khor Virab.  104 km

Totaal gereden: 18.639 km. Mooi weer, 24 graadjes

Na inventarisatie rijden we toch vandaag verder, i.p.v. een rustdag in te lassen. Het worden ook niet te veel kilometers. Al na 20 km is het Novavank klooster ons eerste stoppunt. Het is een 13de eeuws klooster wat ligt in een nauwe kloof aan de Amaghu rivier. In de 13de en 14de eeuw een van de belangrijkste religieuze en culturele centra van Armenië. We rijden 10 km in de kloof naar de middle of nowhere. Een beetje Malbun in Liechtenstein. We zijn er aan de vroege kant wat het voordeel heeft dat er nog nauwelijks andere bezoekers zijn. In de hoofdkapel midden op het terrein staat een geestelijke voorbereidingen te treffen voor een gebedsdienst. Ik maak er een foto van en laat het hem zien. Hij reageert geamuseerd, maar gaat enkele seconden erna over op plichtplegingen van religieuze aard. Hierbij hoort het wierook slingeren wat hij ook uitgebreid doet voor ons gezicht. Ik beschouw het dan ook maar als een rijkelijke zegening die mij wel naar frisse lucht doet verlangen. De hele ruimte staat blauw van de wierook. Na vijf minuten zijn geprevel en zingen aangehoord, gaan we zachtjes naar buiten. Op het klooster terrein staan nog een paar kleine eenvoudige kapelletjes waar heel devoot wat schriftjes, papiertjes en plaatjes liggen. Buiten is het een lust te zien hoe dit klooster midden in de natuur staat. In de souvenir shop, die er natuurlijk ook is, kopen we de kloosterwijn en nog een paar kleine snuisterijen. Onderweg naar het klooster Khor Virab, waar ook onze overnachtingsplaats is, gaan we op zoek naar een bank om wat dollars te wisselen. Met behulp van Garmin lukt dit wel, echter over een weg, wat geen weg mag heten. We komen er wel, maar via een zeer moeilijk pad. Opeens weer in bewoonde wereld is daar een heuse bank. Er staan wel 15 mensen te wachten, doch ik word direct naar het juiste loket gestuurd en geholpen. Je voelt je wel wat opgelaten, maar het is wel lekker als je snel weer weg kunt. Direct bij aankomst bij het klooster en overnachtingsplaats komt Rob afscheid nemen. Samen met Ank stoppen zij abrupt de reis en vertrekken naar Hollandia. Het slechte wegennet breekt hun totaal op. Het klooster waar wij daarna naar toe lopen ligt op steenworp afstand van de grens met Turkije, wat goed te zien is vanaf de heuvel die wij later op lopen. Ook de berg Ararat ligt hier vlak bij en is duidelijk zichtbaar met op de berg nog (of weer) sneeuw. De plaats van het klooster is bekend omdat Gregorius 13 jaar hier gevangen werd gehouden in de kelder die wij ook kunnen bekijken in het klooster. 20 meter diep en slechts met een steile trap recht naar beneden te betreden. Nadat hij de koning tot het christendom kon bekeren werd Armenië in 301 het eerste land dat het christendom als staatsgodsdienst aannam. Weer terug bij de campers op de parkeerplaats, waar inmiddels de 9 resterende equipes gearriveerd zijn, drinken we een glaasje en bespreken de laatste week die we met elkaar zijn. We besluiten als belangrijk punt onze reis een dag langer te laten duren. Zo kunnen we in een rustiger tempo toch ons hele programma afwerken.

1. Yvonne van de Aarssen:
    14 oktober 2019
    Hoi Gert Jan. Denk jij dat ik me on dit klooster thuis zou voelen???? In ieder geval wel héél erg de moeite waard. Yvonne Dongen.
  2. Evelyne Timmer:
    14 oktober 2019
    Bijzonder mooi klooster! Als onze reis doorgaat gaan we het ook bezoeken!
  3. Jan Hofsteenge:
    15 oktober 2019
    Ik weet niet meer in welke hoek ik jou nu moet plaatsen. Je hebt zoveel " geestelijk voer" over je heen gehad en gelet op de kleding van An, moslima of Grieks otterdox. Ik wacht wel ? Af tot van de zomer als je dan alweer in Reisach bent,
  4. Marijke van der Wenden:
    15 oktober 2019
    Iets ander klooster dan dat ik heb bezocht in Berkel-Enschot, maar blijft bijzonder deze vormen van afzondering.