Borodino. Zondag, 21 juli 2019

21 juli 2019 - Moskou, Rusland

Rusland, Derbovezh - Rusland, Borodino en Moskou. 487 km

Totaal gereden: 4533 km. Vanmorgen bewolkt, vanmiddag de zon, 18 tot 24°

We willen vandaag niet te laat weg, omdat we een omweg plannen langs Borodino, waar op 7 september 1812 een langdurige veldslag plaatsvond tussen de Fransen en de Russen, waarbij een 1/4 miljoen soldaten betrokken waren. Na afloop, in voordeel van de Fransen, bezette Napoleon Moskou, wat echter door de bevolking was platgebrand. We kennen het vervolg, dat de Grande Armée, bij de terugtocht tot een spookleger veranderde door honger en kou. Aangekomen in Borodino besef je des te meer wat het in die tijd geweest moet zijn hier te voet en te paard heen te reizen met al het oorlogstuig. Wij reden 600 km door een nauwelijks bewoond land, met af en toe een benzine pomp met wat gedoe er om heen. Onderweg zie je alleen paddestoel verkopers die een paar doosjes op de auto langs de weg te koop aanbieden. Wat een idioot idee (en in 1941 gebeurde het weer) zoiets zoveel mensen leed aan te doen! We bezoeken hier ook een museum dat over deze slag vertelt. Naast het museum staat een groot tenten kamp. Wij kijken wat daar te doen is. Het blijkt een groot jeugdkamp te zijn waar kinderen oorlogje spelen met elkaar, compleet in uniform. Zo zorgt Putin voor jonge aanwas. We mogen het terrein niet op, maar schieten wel een paar plaatjes. De huizen die we onderweg zien zijn overwegend van hout en vaak in niet al te beste staat. We rijden door bos en nog eens bos. Daar wordt wel voor heel veel CO2 opgenomen. Bij spoorwegovergangen is het oppassen geblazen. 10 km is het matje om je hele boeltje in de camper niet door elkaar te gooien. Er liggen ook ijzeren platen voor de overgang die omhoog gaan als er een trein nadert. Daar tegenaan rijden betekent totaal schade, met het vliegtuig naar huis. In een stadje vlak bij Moskou proberen we geld te pinnen. Dat is nog een hele klus. “Money, banki, cash”, zo probeer ik te vragen. Na 4x zonder enig resultaat, antwoord een oudere man, “oh, bankomat”, met zijn hand wijzend dat het daar vlakbij is. En dat klopte precies. Het laatste stuk van Borodino naar de camping in Moskou, betekent van zuid west, naar noord oost Moskou rijden en weten we weer wat file rijden is. Één groot verkeersinfarct rondom Moskou, waar dan wel eventjes net zo veel mensen wonen als in heel Hollandia. Vanavond is er nog een briefing ivm de mogelijke gevolgen cq alternatieven als er een negatief reisadvies voor Iran zou komen. Erg vervelend, maar we moeten het er over hebben.

1. Martin:
    23 juli 2019
    Het is nu al een indrukwekkende reis, mooie info 👌
  2. Jolanda Groot:
    25 juli 2019
    Apart dat de foto van het jeugdkamp niet te zien is.
    Alsof het niet gezien mag worden. (Of het ligt aan mijn toestel). 🥴