Gdansk. Woensdag 9 juli 2019

10 juli 2019 - Sopot, Polen

Polen, Sopot - Gdansk - Sopot

Totaal gereden: 2683 km. Half bewolkt, fris.

Het valt niet mee een treinkaartje uit een Poolse kaartjesautomaat te krijgen. Dit keer een grote meevaller bij controle in de trein dat we het helemaal goed gedaan hebben. We rijden dus naar Gdansk, één van de drie mooiste steden van Polen, zegt men hier. Gdansk was in de vroege middeleeuwen een van de hanzesteden en groeide uit tot een betekenisvolle handel en haven stad en hoorde bij Pruissen en later het Duitse keizerrijk. Ook Polen maakte aanspraak op Gdansk en was er langere tijd de baas. Veel gebouwen zijn verwant met de Amsterdamse en Antwerpse architectuur, omdat in de gouden eeuw veel bouwmeesters uit de lage landen werden aangetrokken. Tussen 1920 en 1939 was Gdansk, Vrijstaat Danzig en had dus ook eigen postzegels. Na de oorlog werd Gdansk weer Pools en werden de Duitsers verdreven. De wederopbouw geschiede naar voorbeeld van eind 18de eeuw, toen Gdansk Pools was. Weinig mocht nog aan Duitsland herinneren. In het centrum aangekomen zien we eerst een beeld van Jan Heweliusz. Ik kende hem niet, maar het was een beroemde sterrenkundige en uitvinder van de pendelklok. Hij wordt hier veel genoemd en heeft een groots graf in de St. Catherina kerk. Door smalle straatjes gelopen komen we aan het water en nemen op aanraden van An, die er er nog spijt van zal krijgen, de rondvaartboot. Deze vaart echter niet de stad in, maar het havengebied. Het waait hard en de wind is koud. We zitten na 20 minuten alleen op het buitendek. Iedereen zit lekker binnen. Wij krijgen van het personeel een dekentje tegen de kou. Bijna in zee draait de boot en moeten wij naar beneden omdat het te gevaarlijk wordt. Het bootje gaat lekker tekeer. Dit is dan wel de haven waar Lech Walesa in de 80er jaren de eerste vrije vakbond in het Oostblok oprichte: Solidarnose. Terug aan wal lopen we verder door het centrum, bezoeken de Kerk van de Heilige Maagd Maria, een heel hoge kerk, vol in restauratie en eten een hapje echt Pools. We bestellen Porc Chop en Russian Dumplings. We krijgen een Wiener Schnitzel en Käse Nudeln. Tja, what’s in a name. Verder door Gdansk wandelend, waar het echt druk is met toeristen, geeft het toch een beetje gevoel dat de meeste gebouwen nagebouwd zijn. Het voelt niet echt. Buiten de kerken dan, die een geschiedenis vanaf 1250 meebrengen. Blijft toch een gezellige stad met veel bedrijvigheid.

1. Louwra:
    12 juli 2019
    Je gaat varen straks nog echt leuk vinden An.