Het Rode Plein. Maandag, 22 juli 2019

22 juli 2019 - Moskou, Rusland

Rusland, Moskou. 0 km

Totaal gereden: 4533 km. Zonnige dag, 24 tot 28 graadjes

Om negen uur staan we gereed om eerst met tramlijn 25 en vervolgens met de rode metro lijn naar het centrum te rijden. Daar wacht ons een Engels talige gids die de  mooie metro stations van Moskou laat zien. Ik probeer bij te houden hoe die heten. Maar dat gaat het niet worden. Mayakovskaya, één van de mooiste stations ter wereld, waar het plafond is versierd met 34 mozaïeken die de toekomst van de Sovjet-Unie voorstellen, gemaakt voor WOll, het Elektrozavodskaya station en nog vele anderen. Ieder metro station heeft zo zijn eigen verhaal. In totaal heeft Moskou 350 km aan metro onder de grond en maken meer dan 5 miljoen mensen per dag gebruik hiervan. Nadat we weer bovengronds zijn gekomen, lopen we langzaam door het centrum en heel dure winkelstraten, richting het Rode Plein. Om ons heen kijkend heeft de socialistische staat wel erg grote verschillen in luxe, pracht en praal achter gelaten. BMW en Mercedes doen het goed hier en dan niet met van die kleintjes. Onderweg drinken we koffie in een winkelcentrum dat enkel op kinderen gericht is. 6 verdiepingen met speelgoed, kinderen kleding, Mac Donald, Lego e.d. Moet gezegd, de koffie is er prima. Eenmaal op het Rode Plein, waar de controle gigantisch is, staat daar een hele grote opgebouwde tribune voor een vanavond te houden bokswedstrijd. Is een beetje jammer voor de uitstraling die het Rode Plein normaal heeft. Toch maken we, zoals beloofd, een foto met linnen tasje van Konditorei/Bäckerei Kandolf op het Rode Plein. Het is er druk met toeristen en eigen bevolking. Na goed eten, in het zelfde restaurant als vanmorgen koffie gedronken, zoeken we de metro op die ons uit het centrum weg brengt. Lijn 25 vinden blijkt nog niet zo eenvoudig, maat lukt uiteindelijk ook. We lopen vandaag 12,5 km lang, dat is dan ook wel te voelen aan de heupjes. Terug op de camping zijn daar de visum ontbrekers ook aangekomen. We drinken er een neutje op met degenen die reeds op de camping terug zijn. Een simkaart voor Rusland is vandaag ook gelukt, dus die gaan we vanavond uitproberen.