Het platte land op 1800 meter. Donderdag 10 oktober 2019

10 oktober 2019 - Zanjan, Iran

Iran, Hamadan - Iran, Zanjan.  260 km

Totaal gereden: 17.776 km.  Prachtig weer, 25 graadjes.

We hebben geen brood vanmorgen, also voor An knäckebröd en voor mij gestampte cruesli met een beetje suiker. De weg naar Zanjan doen wij binnendoor op de z.g. gele wegen. Prima te rijden, maar dan moet de navy wel een beetje meewerken. De GPS en de Garmin weigeren dienst vanmorgen. Dus op de maps.me van de telefoon de rit vandaag begonnen. Af en toe en met kleinere afstanden wil de Garmin wel dienst doen, dat wordt dus wat gefriemel vandaag. In een stadje waar we door rijden kopen we brood bij de bakker en wat fruit bij de plaatselijke groenteboer. We krijgen een trosje druiven, brood met jam en thee aangeboden. Met appels, sinaasappels, bananen, sperziebonen en druiven en €1,50 armer verlaten we de groenteman. Het weer is ideaal vandaag met 25 graadjes, wat ons er toe zet op een aardige stek de stoeltjes buiten te zetten en Annie’s koffie tijd wat uit te breiden. We rijden meer dan 100 km op een lang stuk weg, op het platte land, op gemiddeld 1800 meter, langs dorpjes en veel landbouwgrond. We zien, zoals iedere dag, veel z.g. tietjes borden, die waarschuwen voor de beroemde drempels in Iran. De drempels zijn zodanig dat je het echt uit je hoofd laat in dorpen en steden te hard te rijden. Opvallend is een groot terrein met zonnepanelen onderweg. Die hadden we nog niet eerder gezien. Niet zo ver voor Zanjan is het mausoleum van Oljeitu. Oorspronkelijk was het bedoeld om het lichaam van imam Ali, de grondlegger van het sjiisme, hier te begraven, maar Oljeitu bekeerde zich tot het soenisme en wijzigde de bestemming van de koepel tot zijn eigen mausoleum. Het is een koepel op de theoretisch technische limiet en de op twee na grootste koepel ter wereld na de koepels van de dom van Florence en de Hagia Sophia. In de 14de eeuw werd de stad waar deze koepel staat door het leger van Timoer Lenk verwoest, maar één gebouw bleef overeind staan: het mausoleum van Oljeitu. Het achthoekige gebouw heeft een koepel van 50 meter hoog. Bij het mausoleum hebben we contact met een leuk Koerdisch gezin, die het mausoleum ook bezoeken. Dochter lief vraagt ons van alles en wil graag samen met haar moeder en broers de camper van binnen zien. Later in Zanjan, waar we op de parkeerplaats staan van een recreatie complex, gaan we met Theo en Hannie met de taxi naar het centrum van de stad. Een gezellig en druk centrum met een levendige bazaar, waar ik een klein mesje scoor. Een jong stel waarmee we aan de praat raken voor een sportwinkel vertellen ons over een goed restaurant, waar iets anders geserveerd kan worden dan een kip of beef spies. Ze brengen ons er naar toe maar willen absoluut niet mee eten. De soep is prima, het bier is op, de rijst met een soort goulash is goed, de schapenbal bevalt mij niet, maar de thee als dessert is weer lekker.

1. Jeroen:
    11 oktober 2019
    blijft leuk om te zien die mooie reis van jullie
    groetjes uit een nat Nederland
    liefs Jeroen en Jolanda
  2. Wim en Ingrid:
    11 oktober 2019
    Wat een belevenis jullie reis leuk dat jullie ook de te bezoeken hoogte punten aan ons uitleggen genieten ervan en reizen zo met jullie mee.xxx
  3. Wim en Ingrid:
    11 oktober 2019
    Ging iets fout we genieten met jullie mee van jullie reis leuk ook de uitleg erbij.We wensen jullie een voorspoedige reis toe.xxx