Politie controle. Zondag, 28 juli 2019

28 juli 2019 - Samara, Rusland

Rusland, Ulyanovsk - Rusland, Samara.  277 km

Totaal gereden: 5905 km. Half bewolkt, 24 graadjes

Om negen uur staat onze gids bij de campers. We hebben een wandeling langs een aantal kleine museums, vlak in de buurt. Het eerste huis is waar Lenin heeft gewoond. Om precies te zijn, anderhalf jaar. Het huis behoorde daarna een priester en zijn gezin en was naar die periode, eind 19de eeuw, ingericht. Hierna zien we een brandweer museum, zoals in die tijd georganiseerd en functioneerde. Dan is het Wirtschaftshaus aan de beurt. Daar moeten we eerst een dansje doen. Wij drukken onze snor voor deze activiteit. Na het dansje krijgen we thee met zoete en hartige broodjes. Moet gezegd, alles wat ze hier aan zoetigheid maken smaakt verrekte lekker. Als laatste moeten we het fotomuseum bezoeken. Dit schijnt het gebouw te zijn vlak naast waar de campers staan. Zielig voor de gids, die rustig zijn verhaal blijft doen, terwijl meer dan de helft van de groep al heeft afgehaakt. Er hangt allerlei kleding uit vroeger tijd, waar je je mee kunt laten fotograferen. Nu is ook onze tijd daar: we knijpen er tussen uit. Het is inmiddels 12 uur geweest en we starten de motoren voor het volgende doel. Onderweg weer veel snelheidscontroles. In de auto’s die naast de opgestelde mobiele flitsers staan, ligt de dienstdoende beambte meest te slapen. Dit heet: slapend rijk worden. Het waait hard vandaag. En dan worden we aangehouden door de politie. Ik denk toch echt zeker te weten dat ik niet te hard reed. De diender vertelt of vraagt mij het e.e.a. in het Russisch. Ik antwoord hem met een lange volzin in het Nederlands terug. Hij begint te lachen en wappert met zijn handje met van, doorrijden alstublieft. Dit gebaar is mij snel duidelijk, dus start ik snel de engine en rij verder. Truc geslaagd! Verder rijdende is het landschap wijds en we zien grote velden met zonnebloemen. Prachtig in bloei. Onze nestors van de groep verrijden zich weer een keer en komen iets later aan dan de rest. Het laatste stuk voor Samara is erg druk. We rijden langs zeker vijf flinke ongelukken met auto’s waar niet veel van over is. We zien door de file van zeker 25 km wel wat van de heel moderne stad waar we in terecht gekomen zijn. Onderweg, 200 km niet veel te beleven en dan dit. Onze overnachtingsplaats is bij een recreatie terrein aan de Wolga. Met stroom, geen drinkwater, wel zwemwater. Een prachtige plaats.

1. Aad en Joke de Gans:
    Hoi An en Gert Jan,
    Waarom geen dansje? Balschoenen vergeten? Met al die zoetigheden zul je wel gauw over het totaalgewicht gaan. Mooie verhalen en nog veel plezier. J en A
  2. Marijke van der Wenden:
    29 juli 2019
    Geweldig die banja!! Was wel wat voor jullie geweest
  3. Louwra:
    29 juli 2019
    Mooie Nederlandse volzinnen. Fantastisch Gert-Jan hoe dit weer voor elkaar krijgt.
    Henk en ik hebben er smakelijk om gelachen.
    Kijken uit naar het volgende verhaal.