Prachtige rit naar Bosnië. Maandag, 11 november 2019

11 november 2019 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Servië, Magnic - Bosnië Herzegovina, Sarajevo. 286 km

Totaal gereden: 23.666 km. Half tot zwaar bewolkt, 14 graadjes.

De douche ging nog wel open, maar er is alleen koud water en de WiFi doet het alleen buiten goed. Also alleen snel twee dagverslagen weggestuurd. Vanmorgen rijden we op tijd verder, het is de eerste dag dat we alleen tweebaans rijden. De weg is prima, we rijden langs een rivier met mooie uitzichten. Vlak voor de grens met Bosnië zien we bij toeval een oud treinstation met smalle rails en een stoomtrein uit de oude doos, met de naam Elza. Oostenrijkse krijgsgevangenen uit Rusland en Italië werken aan de spoorlijn tot in 1916 een tunnel instortte en het werk werd stopgezet. 200 van hen worden hierdoor levend begraven. Eerst vanaf 1921 wordt het werk hervat. Van 1925 tot 1974 heeft het treintje gereden. Nu is het een belangrijke toeristische attractie voor een smalspoor trein en wordt zomers druk bezocht. Later zien we het spoor nog een tijdlang naast de weg lopen richting Sarajevo. Aan de grens naar Bosnië worden we eerst aangehouden door een vreemd heerschap die ons eco-tax wil laten betalen, omdat we door een natuurgebied zijn gereden. Discussie gaat niets opleveren en er staat een slagboom voor mijn neus, dus betaal ik de 3,50 Eurie maar snel. Dan krijgen we 15 meter verder bij de douane nog een tafereeltje, omdat er geen stempel in ons paspoort staat, waar we Servië binnengekomen zijn. Via Kosovo dus. Dit gaat niet dus. Maar het is zo, dus! Na enige discussie tussen een viertal collega’s, mogen we dan toch doorrijden. Aan Bosnische zijde loopt het soepel, na controle van de groene kaart. Dat wel. De weg verder is buitengewoon mooi. We slingeren door het landschap, met naast ons diepe kloven, waar ergens beneden de rivier stroomt, die we af en toe zien. Het gaat op en neer, met veel bochten en tientallen tunnels, meest zonder verlichting. Met zomerdag en goed weer, moet het hier nog mooier zijn. Vandaag is het fris en vochtig. Aan de rand van Sarajevo zoeken we de camperplaats uit de NKC app. Niet zo makkelijk te vinden, met een zeer steile weg naar boven, zeggen 22 reviews. Van mij krijgen ze helemaal gelijk dit keer, maar we vinden de toch wel aparte plek, waar vader en dochter een camperkampeerstek beheren. Alles is er, maar wel een beetje anders. We douchen bijvoorbeeld naast de huiskamer bij de mensen thuis. Het uitzicht over de stad is wel heel mooi, zeker als het donker is. En dat is het al vroeg, om een uur of half vijf.