Regen en hagel. Vrijdag 4 oktober 2019

4 oktober 2019 - Yasuj, Iran

Iran, Shiraz - Iran, Si Sakht (Yasuj). 312 km

Totaal gereden: 16.303 km. Van 38° naar 15°

Het kost even moeite deze kleine en lastige plaats te verlaten. Met het nodige draaiwerk komen we er uit en verlaten het meest zuidelijke punt van deze reis, noorderbreedte 29.4. Het verst in het westen was Domburg, het noordelijkste punt was Riga en de meest oostelijke, de grensovergang naar Kirgizië, niet ver van de Chinese grens. De weg is prima en na een kleine 100 km doen we wat kleine boodschappen in een winkel langs de weg. Ze hebben Bavaria bier 0.0, die we dus inslaan. Made in Holland. Hoe dat hier komt? Het landschap is wederom fenomenaal. Zo’n 100 km rijden we op een hoogvlakte tussen de 1900 en 2100 meter, met hogere bergketens om ons heen. Een ruig gebied met af en toe een dorp of kleine stad. Het is vrijdag, dus veel winkeltjes en bedrijven hebben een rustdag. Het is al snel heel warm, tot wel 38 graadjes. We bezoeken de ruïne stad Bishapur, een stad uit het Sassanidische rijk (226 - 650). In de stad zelf zijn het paleis, de stadsmuur en de middeleeuwse madrassa de belangrijkste monumenten. Opvallend is de combinatie tussen de Perzische en Romeinse kunst en architectuur. Als we verder rijden is het snikheet en we danken de airco dat we iets kunnen afkoelen. Onderweg zien we veel wagens met schapen en geiten en in een dorp waar we langsrijden hangen vers geslachte beesten en zien we hoe deze gevild worden. En dan te bedenken dat het dierendag is vandaag. We rijden noordwaarts door het Zagros gebergte en blijven flink op hoogte. De hoogste toppen zijn 4500 meter, de weg is prima, maar wel druk met vrachtverkeer wat flink ophoudt. De lucht om ons heen betrekt in korte tijd, donkere wolken sluiten zich, de temperatuur keldert, het waait stevig en het begint zowaar te regenen. Na een beetje regen krijgen we een stortbui, gevolgd door onweer en tot slot een flinke, maar korte hagelbui. Was het voor 1,5 uur 38°, meet de temperatuur nu 15°. Op het moment dat het gaat regenen zeggen we tegen elkaar dat we nu toch zeker ongelukken gaan zien, zoals vroeger in Joegoslavië als er regen kwam na maanden van droogte. De weg wordt dan spekglad en dat merk ik ook direct. Helaas komt mijn voorspelling uit en zien we 5x een flinke ravage van auto’s na een ongeluk, waarvan één zeer ernstig. Onze Unimog auto wordt onderweg door de politie nog ingezet om wrakken van de weg te slepen. Vreemd dat er toch altijd weer zo weinig rekening wordt gehouden dat de wegen zo glad worden met dit weer. Voor de verandering staan we vannacht op een andere plaats dan eerst gepland. We belanden vanmiddag in een wat groter dorp, op 2420 meter hoogte, in een soort speeltuin/jeugdhonk gebeuren uit ver in de vorige eeuw. De camper ziet er niet uit en wordt direct onder handen genomen met een aanwezige waterslang met hulp van een paar jongelui die graag een rialtje bijverdienen.