De reisgroep vindt elkaar. Donderdag 18 en vrijdag 19 juli 2019

19 juli 2019 - Terehova, Letland

Letland, Dzerkali - Letland, Terehova.    52 km

Totaal gereden: 3790 Km. Bewolkt, veel wind, af en toe een bui, 18 graadjes.

Waren we tot gisteravond vanaf 19.00 uur met drie reisgenoten op Dzerkali, zijn er inmiddels nog 3 equipes aangesloten en volgen morgen de overige op de officiële verzamelplaats in Terehova, een paar honderd meter voor de grens met Rusland bij de Texas bar. We proberen de laatste was weg te werken, zodat we schoon aan de grens verschijnen. De verschillende campers worden bekeken, waarbij ons lade systeem achterin toch wel erg in de smaak valt. Donderdag morgen vertrekt een grote groep Engelse oude Camel Trophy landrovers. Allemaal in de originele uitvoering met daktenten. Net als we vanmiddag een kring, voor een glaasje bier, rood of Annie’s gespritzter Weißwein, hebben gevormd, komt er een hoosbui opzetten. We vluchten allen onze camper in. Misschien morgen meer succes. Vandaag is het weer niet veel beter. Bewolkt met af en toe een bui. Niet te vroeg vertrekken we richting grens. In het laatste plaatsje Ludza vereren we Maxima met een laatste bezoek. Brood, prikkeltjes water, 10 liter drinkwater en appels, daar kunnen we enkele dagen mee vooruit. In Ludza bezoeken we ook de twee kerken in het centrum, een katholieke en een Russisch Orthodoxe. Beiden zeer mooi en zeker de moeite van bezoeken waard. Het verzamelpunt met de groep ligt 500 meter voor de grens op een vrachtwagen parkeerplaats. Niet bepaald een gezellige overnachtingsstek, maar geschikt om morgen vroeg in de rij aan te schuiven voor de grensovergang. Precies om 17.00 uur zijn alle equipes aanwezig en begint onze welkoms borrel. We zitten in een kring, met drankje en snackje, luisteren naar Theo, onze reisleider, naar wetenswaardigheden voor grensovergang en Iran twijfels en daarvoor bedachte alternatieven. Hier gaan we in Moskou verder op in. We hebben naast het serieuze veel lol met elkaar. Eigenlijk nauwelijks voor te stellen dat de meesten elkaar vandaag voor het eerst zien en al direct zo’n gezellig contact met elkaar hebben. We kijken echt op een zeer geslaagde ontmoetingsdag terug.

1. Martin:
    19 juli 2019
    Spannend hoor! Het gaat bijna löss. Succes en lekker genieten!!
  2. Jolanda Groot:
    19 juli 2019
    Wat leuk dat er zo een klik is.
    Geniet weer van alle momenten die jullie mee mogen maken. Xxx
  3. L. Oei-beljaars:
    20 juli 2019
    Wat bijzonder meteen die klik. Genieten maar dat doen wij van jullie verhalen.
  4. Janny de winter:
    20 juli 2019
    Fijn en bijzonder dat er een goede klik is met het reis gezelschap..... Toch ook wel spannend want nu gaat de reis echt beginnen. Geniet ze en een mooie indrukwekkende veilige reis XXX
  5. Arjan Breukhoven, musicus:
    20 juli 2019
    Doe ze in Moscow de groeten ... in de St Mary cathedral. Daar is veel gastvrijheid. Leuke jullie zo te volgen.
  6. Harmke en Willem Prins:
    20 juli 2019
    Genieten van jullie verhalen. Nog een hele fijne prettige reis verder Xxx
  7. Louwra:
    21 juli 2019
    Spannend maar ook een prachtige uitdaging. Geniet ervan.
    Fijn dat we via jullie verhalen mee kunnen reizen.
  8. Henny Theelen:
    22 juli 2019
    Mooi geschreven reisverslagen😀Zó reizen wij ook een beetje mee.
    Fijne reis👍🌞