Riga. Dinsdag 16 juli 2019

16 juli 2019 - Riga, Letland

Letland, Riga.  0 km.

Totaal gereden: 3471 km.  Van regen naar bewolkt, 19 graadjes.

De ochtend is vochtig te noemen. De te drogen broekjes op de waslijn kunnen nog een keer uitgewrongen worden. Het giet! En dat doet het tot 13.00 uur. We treuren niet, maar gaan alles nog een keer bekijken wat nodig is vanaf a.s. vrijdag. Het voorgerecht loopt ten einde, het hoofdmenu komt eraan (las ik ergens). Vanmiddag dan toch de loopschoenen aangetrokken en de twee km naar het centrum, over de ‘Vansu’ brug gelopen. Direct daarna ligt het oude stadscentrum. Het is er gezellig druk. We lopen langs het Rigaer Schloss, van voor 700 jaar en waar nu de president huist. Dan naar de Domplaats, waar, hoe kan het ook anders, de Rigaer Dom staat, met op de toren een grote gouden haan, die de windrichting aangeeft. Hierna door de smalle straatjes naar het Raadhuisplein, waar tussen 1993 en 1999 het Zwarthoofdenhuis gereconstrueerd is. Het huis behoorde vanaf de 14de eeuw de zwarthoofden, een gilde van ongetrouwde Duitse kooplieden en werd in 1941 verwoest door een Duits bombardement, in 1948 gesloopt door de Russen en ter ere van 800 jarig bestaan van de stad, herbouwd. De wandeling gaat verder langs de St. Petri kerk, die evenals de Dom kerk, vanaf 1522, Evangelisch Luthers zijn. Een conservatief ingestelde kerk, die ook geen vrouwen in het ambt meer toelaat. Verder minpuntje is de toegangsprijs van 5 euries om de kerken te mogen bezichtigen. Jammer, want een kerk hoort toch vrij toegankelijk te zijn. De koffie die we in een groot winkelcentrum drinken is prima en zo slenteren we langzaam door de straatjes, langs het vrijheidsmonument van Letland, richting ‘Vansu’ brug. Onderweg scoren we nog een pizza’tje van goede kwaliteit. Terug op de camping, is er inmiddels een mede reis-echtpaar bijgekomen. We laten ons als groepje op de foto zetten en sturen die naar de overige groepsleden.

1. Martin:
    Mooie foto’s! Ga zo door 👌
  2. Loes:
    17 juli 2019
    We genieten mee van jullie reis.
    Leuke dagelijkse verslaglegging
    Hian en loes
  3. Johannes en Lucia:
    17 juli 2019
    Mooie foto’s van bekende plekken in Riga. Maar nu zonder sneeuw.
    Gr. Lucia en Lianne
  4. Ger Timmer:
    17 juli 2019
    Beetje nostalgisch voor ons, Riga is mooi.