Rustig ritje en extra excursie. Vrijdag, 25 en zaterdag 26 oktober 2019

26 oktober 2019 - Göreme, Turkije

Turkije, Sarikaya - Turkije, Göreme. 127 km

Totaal gereden: 20.481 km. Mooi herfst weer, 20 graadjes.

Na een lekker ontbijt, geld wisselen en nog wat kleinigheidjes kopen, om een uur of half elf verder rijden naar het bekende Göreme nationaal park, midden in Cappadocië. In een stadje daar niet ver vandaan eten we een goede dürem kabap. Ons feestmaal voor vandaag. Op de camping die we op het oog hebben staan reeds drie equipes van de Azië reis en de volgende komt er morgen bij. Staan we also met de helft van de groep nog een paar dagen bij elkaar. Voor morgen is er nog een soort van excursie georganiseerd om de high lights van hier te bezoeken. Dat wordt dan excursie nr. 31. Het weer is overdag heerlijk. Zo rond de 21 graadjes. We doen vandaag natuurlijk een wasje in de aanwezige wasmachine en zitten vanavond nog een keer met elkaar te borrelen voor de camper. Het lijkt wel een vakantie dag vandaag. Op zaterdag gaat om 6 uur de wekker om het spektakel van de heteluchtballonnen mee te maken die precies rondom de camping op stijgen. Het is buiten niet warmer dan 6 graden. Het vullen van de ballons maakt veel herrie, maar zo’n 35 heteluchtballons zien opstijgen die vlak boven ons hoofd weg varen, is echt spectaculair. Geeft mij gelijk de kans de wasmachine nog een keer te vullen, zodat het wasje opgehangen is voor onze dagexcursie begint. De tocht die we met z’n achten met twee taxi’s vanaf 9 uur door het gebied maken is prachtig. Wat de natuur hier laat zien is zeer bijzonder. Miljoenen jaren geleden zijn hier actieve vulkaan uitbarstingen geweest die de typische vormen van gesteenten tot gevolg hebben gehad. Al duizenden jaren worden in dit gebied woningen, kerken, ja hele steden onder de grond gebouwd. Uitgehouwen uit de zachte steensoort die hier is. Erosie heeft er voor gezorgd dat de hardere steensoorten bovenop de pyramide vormen blijven liggen. Een echt waanzinnig gezicht. We bezoeken een aantal plaatsen met prachtig uitzicht, wandelen een stuk tussen de pyramide rotsen en bezoeken een ondergrondse stad. De kleedjes fabriek, waar we binnen worden geleid, is wat minder. Het voelt als een Tupperware party waar we geen zin in hebben. De eetfabriek, waar we lunchen, oogt eerst wat vreemd, maar de service en snelheid met de buffet vorm en de kwaliteit van het eten, is prima. Om vijf uur zijn we weer terug op de camping en genieten van de laatste zonnestralen van vandaag. Mooi is zeker dat de camping, die niet zo groot is, precies in het centrum van het park ligt, in het stadje Göreme. Om half zeven is het al weer te koud om buiten te zitten en verdwijnen we in onze campers.

1. Evelyne Timmer:
    26 oktober 2019
    Prachtig hè al die ballonnen! Mooi stuk Turkije!
  2. Marijke van der Wenden:
    27 oktober 2019
    Prachtig al die ballonnen, hoop dat ook nog eens te doen.
  3. Loes:
    27 oktober 2019
    Wat een natuur. Fantastisch.
  4. Eite Boonstra:
    Geweldig wat een mooi.
    Wat een geweldige reis hebben/zijn jullie aan het maken.
    Voor thuisblijvers is het genieten. Liefs Angelica en Eite
  5. Agnes:
    27 oktober 2019
    Genoten van het verslag van jullie reis en vooral van de prachtige foto's die je hebt gemaakt.
    Nog fijne dagen in Turkije en een goede terugreis .
    Groetjes