Sarajevo in de regen. Dinsdag, 12 november 2019

12 november 2019 - Jajce, Bosnië en Herzegovina

Bosnië Herzegovina, Sarajevo - Bosnië Herzegovina, Jajce.  168 km

Totaal gereden: 23.834 km. Zwaar bewolkt, veel regen, 14 graadjes.

Wat te doen als het regent en de verwachting is dat het blijft regenen. Juist, niet een dag langer in Sarajevo blijven, maar verder naar huis rijden, maar niet voordat we toch een indruk van Sarajevo hebben. Also rijden we om een uur of 10, op een normale weg, en niet zoals gisteren op een pad van 22% stijging met kinderkoppen, naar de stad, 300 meter lager dan onze overnachtingsplaats. Op Maps.me heb ik reeds een parkeerplaats gezien in het centrum. Dit vinden we wonderwel prima en de parkeerwachter gebaart mij de camper direct naast de ingang te plaatsen zodat hij een oogje in het zeil kan houden. Na 200 meter lopen we in het centrum waar we het mega grote winkelcentrum met een bezoek vereren. Immers, het regent nog steeds. Het is het grootste overdekte winkelcentrum van Bosnië Herzegovina lezen we op reclame borden. We scoren er nog een echte winterjas voor mij, uiteraard voor een redelijke prijs, minus 30 %. Voor onze begrippen zijn überhaupt de prijzen hier erg laag te noemen. Daarna wandelen we nog een stuk door de stad, waar het verschil tussen nieuw- en oud-bouw wel heel duidelijk is. In oudere gebouwen zijn de vele inslagen van de oorlog nog duidelijk zichtbaar, maar er is ook veel nieuwbouw waardoor het een moderne stad is geworden. Met regen ben je wandelen ietwat sneller zat, also de camper opgezocht en richting noorden rijden vanmiddag. Onderweg valt het op dat waar gestookt wordt, het voor ons naar DDR tijd ruikt: steenkool en bruinkool. Ook blijft bij dit weer boven de dorpen waar we langs rijden zo’n paddestoel achtige damp, met bijbehorende stank, hangen. En in Nederland maar discussie voeren hoe de lucht kwaliteit verbetert kan worden. Prima natuurlijk, 100 km is snel genoeg! In Jajce, een dorp in het centrum van Bosnië, waar we eerst met donker aankomen, staan we bij een hostel op een schitterende plek. Stroom, water, douches en WiFi en het werkt ook nog allemaal. Alleen jammer dat we het laatste uur niets meer van de omgeving zien. Johan zou zeggen, ieder .......  Morgen verkennen we eerst de omgeving voor het verder gaat.

1. Henny Theelen Mols:
    13 november 2019
    Annie, zo te zien op de foto heb jij het ook koud. Alvast wennen aan de Nederlandse temperatuur. Hier in zuid Limburg heeft het al een beetje gevroren. Ook lekker een beetje winter!!
    Wanneer denken jullie weer in Oostenrijk te zijn?