Skopje, vorig jaar MK, nu NMK. Vrijdag, 9 november 2019

9 november 2019 - Skopje, Macedonië

Bulgarije, Blagoevgrad - Noord Macedonië, Skopje.  192 km

Totaal gereden: 23.114 km  Van fris, naar aangenaam en toen weer fris.

Met 10 graadjes op de thermometer en beslagen ramen wakker worden. In het park wordt al vroeg gerend en gewandeld, wij drinken ons kopje thee en eten een broodje.  De kortste weg naar Skopje gaat over een deels onverharde weg volgens TomTom, Garmin en maps.me. Die nemen we dus vandaag. Nog even de laatste lev’s in de tank en 30 km verder de grens over. Nu de EU weer verlaten. Dit kost 30 minuten, met wel een controle van de camper. Verder rijdend naar het dal, want de grens licht op precies 1150 meter, valt het ons direct op dat de huizen, dorpen en wegen er hier verzorgder uitzien dan in Bulgarije. Na 60 km komen we op de tol autobahn, die ons naar Skopje brengt. De tol prijs bedraagt 1 Eurie. Contant of met Visa te betalen. De herfst is wel in volle pracht met alle denkbare kleuren aanwezig onderweg. Dit jaar duurt onze herfst niet langer dan een week. Als we thuis komen is het vrijwel direct winter en is het tijd voor Sinterklaas. Die beloofde onverharde weg zijn we niet tegen gekomen, dus zijn we om 14 uur in Skopje, waar het 13 uur schijnt te zijn. Ook vandaag krijgen we er een uurtje bij. O o, hoe moet dat met ons bio ritme! Op de parkeerplaats in het centrum van de stad staat direct een vriendelijke man bij ons die best wel op onze auto wil passen vanmiddag. Auto’s wassen doet hij ook. Voor het essen für meine Kinder, maakt hij duidelijk. Oppassen vind ik prima, maar wassen lijkt mij geen goed idee. Hij krijgt 5 Euries en gaat heel goed opletten, geeft hij aan. De stad is totaal anders dan wij ons herinneren. Toentertijd was er ook net een aardbeving geweest. Nu is het een moderne stad, met veel beelden, maar ook nog de oude bazaar, waar het meer een moslim wijk is met een heuse moskee. Naast de orthodoxe kerk staat het Teresa gedenkhuis, waar net een busje arriveert met voedselpakketten die later aan mensen worden uitgedeeld die er al enige tijd op staan te wachten. Een voedselbank activiteit die voor onze neus plaatsvindt. Zigeuners, onverzorgde, maar zeker ook verzorgde mensen, jonge vrouwen met kinderen, zeker een 100 tal mensen wachten geduldig tot ze in groepjes van 5 naar het busje mogen komen. Je loopt weer verder en er moet wel een knop om. Wat een wereld, als je vijf minuten later door een winkelstraat loopt met tientallen winkels met gouden en zilveren sieraden. Inmiddels is het wel regenachtig en zoeken we om een uur of zes de camper op, die er blinkend schoon uitziet. Heeft die rakker de camper toch gewassen. We zijn benieuwd of we hem nog tegen komen voor meer Essen für seine Kinder. Wij hebben in de stad al wat gegeten, also gaan we eerst voor een lekker kopje thee. Zo is het vandaag qua temperatuur van 10° vanmorgen, naar 22° onderweg, met een lekker zonnetje, naar 15° vanmiddag, met regen in Skopje.