Super snelle grens excursie. Vrijdag 18 oktober 2019

18 oktober 2019 - Mtscheta, Georgië

Armenië, Alaverdi - Georgië, Mtscheta. 134 km.

Totale gereden: 19.083 km. Mooi weer, 22 graadjes

We staan op een schitterende plek, toch gaan we er vroeg vandoor omdat we een slecht stuk weg verwachten. Dit blijkt ook te kloppen, alhoewel er ook redelijke stukken tussen zitten. Nog wel even tanken om de laatste drammetjes op te maken en een stuk brood kopen bij de super vlak voor de grens. Nog voor de grenscontroles is er een verzekerings kantoortje voor een WA verzekering in Georgië, die ik dus niet nodig heb. Dit gebeuren neemt 1,5 uur in beslag. Hierna rijden we in colonne het grens terrein op. Papier van betaalde wegenbelasting inleveren, paspoort controle, even in de camper koekeloeren en doorrijden maar. Voor we het weten staan we aan de Georgische kant. Ook daar duurt het nog geen vijf minuten, zodat dit hele gebeuren in 20 minuten is afgehandeld. En dan te weten dat we er 5 uur voor hadden uitgetrokken! In een klein stadje waar we hierna door heen rijden kopen we een nieuw simkaartje bij de super. Ook hier niets van paspoort of registratie gedoe. Wel verschillende prijzen voor het zelfde kaartje. De meiden 12, ik 15 en Nestor Jan 17 Lari. Verschil moet er zijn. De camperplaats bij een hotel ten noorden van Tiblisi is naatje. Hooguit plaats voor twee campers. Bij het zoeken naar het hotel rij ik mij helemaal vast door verkeerde aanwijzingen van de parkeerwachter. Met grote moeite komen we er weer uit. We besluiten een stukje verder te gaan staan aan het water waar plaats genoeg is. Het hotel wordt later afgezegd. Also douchen in de camper vanavond. We staan naast een ander hotel-restaurant en maken snel een deal om vanavond daar te gaan eten. Zo bellen die in ieder geval geen politie en hoeven we niet te verkassen. Wat iets later ook niet meer mogelijk zou zijn vanwege het alcohol gehalte in ons bloed. Het eten en drank is super lekker. Nooit geweten dat Georgië zo’n wijnland is. Maar daarover morgen meer.

1. Jan Hofsteenge:
    20 oktober 2019
    Dat zijn dan grote verschillen tussen de aangrenzende landen