Suzdal. Donderdag 25 juli 2019

25 juli 2019 - Suzdal, Rusland

Rusland, Suzdal. 0 km.

Totaal gereden: 4802 km. Vanmorgen regen, vanmiddag bewolkt, benauwd warm, 27°

Er zijn vanmorgen drie uitdagingen, zoals mijn zoon ze pleegt te noemen. 1: GJ’s immigratie papier is zoek. Wij hebben het afgegeven, de receptie zegt dat het er niet is, 2: er komt geen gas uit de gaspitten, 3: het regent en we willen wassen. Voor de was wagen we het er op. Er is een wasmachine met Russische gebruiksaanwijzing. Voor An geen probleem. Een droger is hier niet aanwezig. We gokken op mooi weer vanmiddag. Om 9.30 uur stappen we in de bus die ons naar het centrum van Suzdal brengt, we hebben dus weer een excursie vandaag. Het is een prachtig typisch authentiek Russisch stadje. Ouder dan Moskou en best bewaard gebleven. Het hele stadje is eigenlijk een museum, met o.a. het “witte klooster”, waar tsaren dankbaar gebruik van maakten om tijdelijk of voorgoed hun echtgenote op te bergen. Suzdal is een Russische toeristische topper met duizenden toeristen op een dag. Wij zien de zelfde Russische geestelijke, die we gister ook tegen kwamen. Ook vandaag weigert hij ons te groeten. We zien hem afdingen bij het kopen van een icoon. Ook een toerist of pelgrim. Het Kremlin wat we hier bezoeken bestaat uit een aantal kerken en gebouwen. De naam Kremlin, wat wij alleen kennen van Het Kremlin in Moskou, is eigenlijk een ommuurde vesting met kerken en gebouwen in het centrum van een stad. Er zijn dus vele steden met een Kremlin, zo ook in Suzdal, waar we nu zijn. In het stadje, met slechts 12.000 inwoners, zijn 58 kerken. Iedere kooplieden groep bouwde zijn eigen kerk en dan meestal nog een zomer en kleinere winterkerk, die beter te verwarmen was. De beschilderde muren en plafonds met iconen zijn echt heel bijzonder. Moet wel gezegd dat na een aantal kerken het meer van hetzelfde wordt of lijkt. Onze gids vertelt onophoudelijk nieuwe verhalen en anekdotes. Om 14.00 uur worden we met de bus op de camping afgeleverd. Vanmiddag hebben we even voor ons zelf. We hangen ons wasje op een wasrek dat we ff lenen uit het washok. Het is gelukkig droog en warm. Geen zon, dat komt wellicht nog een keer. We lezen mails en apps dat het in Holland rond de 40 graadjes is. Bizar, die verschillen. Om 17.00 uur hebben we een borrel, want er zijn 3 verjaardagen binnen de groep te vieren. Het “We zijn er bijna” niveau komt akelig dichtbij vandaag, wanneer een Russische volksdansgroep ons komt entertainen. We moeten allemaal meedoen. Vooral An is er happy mee. Ze staat ook een paar keer midden in de kring. Ik heb helaas geen foto gemaakt van deze sessie. Dit schijnt de laatste camping te zijn met normale voorzieningen, dus doen we na de Leberknödelsuppe nog wat sanitaire schoonmaak bezigheden. Het gas probleem, waar ik eerst vanmiddag aan toe kom is veroorzaakt door de crashknop die geactiveerd was op de wegennet van gisteren. Daarmee wordt de totale gastoevoer afgesloten. Dan nog het immigratie papier van GJ. Dit werd dus gewoon op de receptie tussen andere papieren gevonden. Gelukkig, zo komt alles gewoon weer goed. Het was een fijne dag. En toen sliep Nijntje, lees An+GJ, in.

1. Martin:
    25 juli 2019
    Prachtig! Hoop dat alles voorspoedig verloopt hier ‘ in da heim’ geht alles paletti und morgen geht es wieder löss! Heb er zin in! Lodi word verwent door oma To! Also, zoals Gert-jan dat zegt, alles im Griff !
  2. Ger Timmer:
    26 juli 2019
    Super leuke ervaringen, we volgen jullie nauwkeurig!!