Van één week herfst, in Reisach de winter in. Do 14 en Vr 15 november 2019

17 november 2019 - Schönboden, Oostenrijk

Kroatië, Slunj    - Slovenië, Kranj. 213 km. Koud, 7 graadjes

Slovenië, Kranj - Oostenrijk, Reisach. 138 km. Koud, 6 graadjes

Totaal gereden: 24.387 km.

In de hostel is vanmorgen niemand meer aanwezig, maar de voordeur staat open zodat we kunnen toiletteren de goed werkende WiFi nog kunnen gebruiken. Het eerste deel van vandaag gaat zoals de laatste dagen over heuvelachtig landschap. Het regent af en toe en het is lekker koud buiten. Wat je lekker vindt! Het valt op dat er nog steeds vele huizen leeg staan en vaak totaal verwaarloosd. Soms zijn dorpen nog maar half bewoond. Wat een oorlog niet allemaal teweeg kan brengen. De grensovergang naar Slovenië gaat er gezellig aan toe. Ook wel eens leuk. De vrouwelijke (knappe) douanier is belangstellend waar we allemaal geweest zijn en wenst ons voor morgen een welkom thuis. De volgende 100 km gaan over de autobahn, also snel. We overnachten in Kranj, op een camperplaats in het centrum van het kleine gezellige stadje, waar we door heen wandelen en zelfs de eerste kerstmarkt achtige stands langs lopen. Morgen, de 27ste en laatste grensovergang, naar huis. De Winter komt er aan. Stolk ook.

De winter komt er aan, dat kan ik nog wel een keer herhalen. Hoe dichter bij huis hoe winterser het wordt. Eerst bij de grensovergang nog een stempel op ons Carnet De Passage versieren. Dat hebben we nodig om onze borgstellingcentjes bij de ADAC weer terug te krijgen, nu de “Temporary Importation of Private Road Vehicles” in Iran voorbij is. Bij de grens kennen ze het formulier niet, in Finkelstein, waar ik naar toe wordt gestuurd, is geen Zollamt, maar in Villach, waar een vriendelijke Oostenrijker mij naar toe stuurt, gaat het uiteindelijk helemaal goed komen. Een douane beambte die het een keer eerder heeft ingevuld en er een copie van gemaakt heeft, weet hoe de vork in de steel zit. Da’s wel zo prettig, zodat wij nu Reisach kunnen gaan opzoeken. We bellen onze vriend Gerhard, die aangeeft dat het flink heeft gesneeuwd en weer gaat sneeuwen. Hij heeft onze Panda, die in Reisach in een schuur staat, al klaargezet, zodat we eerst met de Panda naar boven kunnen rijden om te kijken of we het aandurven met de camper. Also geschiede. Bij ons huisje op de camping maak ik het eerst sneeuwvrij, waarna we zo snel als het gaat, naar boven glibberen en de camper het eindpunt heeft gehaald van deze bijzondere reis. En dat zonder enig technisch probleem! En dat kunnen de meeste van onze reisgenoten niet nazeggen! 24.387 km in 145 dagen, dat zijn 168 km per dag. Onze eerste gastank, met 11 kg gas, is nog steeds niet leeg tot onze verbazing. We hebben dan wel niet al te veel zelf gekookt maar zeker wel regelmatig gedoucht in ons eigen huisje en af en toe de kachel aan gehad. 45 keer hebben we een vijf liter fles met drinkwater gekocht. We zijn 27 keer een grens gepasseerd en hebben daar ongeveer 60 uur voor nodig gehad. 8 keer hebben we een nieuw simkaartje moeten scoren, om contact met reisgenoten te kunnen hebben en internet toegang. Dit ging niet altijd even makkelijk en soepel. 13 keer hebben we een nieuwe koersberekening van weer een andere geldsoort in ons hoofd gezet. 31 excursies hebben we achter de rug, in bijna iedere stad van enige betekenis. Moskou, Samara, het Aralmeer, Almaty, Bishkek, Tashkent, Samarkand, Buchara, Shiva, Mashhad, Teheran, Isfahan, Yazd, Persepolis, Hamadan, Jerevan en Tiblisi, om er een paar te noemen. Het was een mengeling van steden, cultuur, natuur en geschiedenis. Wij wensen meer mensen deze ervaringen toe. Het verrijkt je geweldig en maakt duidelijk dat het om mensen met mensen gaat. Niet het politieke bestel of geloofsovertuiging maken de mens, maar het contact en gesprekken met mensen in al deze landen was wel het mooiste van deze reis. Het schrijfwerk zit er op. Uiteraard in de eerste plaats om er een mooi reis-foto-boek van te maken, maar ook om anderen te laten meegenieten van deze reis. Meer dan 7000 maal is onze blog geopend door bekenden, maar ook door ons onbekende mensen. Wij bedanken ons voor het mee volgen en zeggen tot ziens, tot wellicht een volgende keer.

1. Edouard en Yolanda:
    17 november 2019
    Gelukkig zijn jullie weer veilig thuis. Wat een mooie reiservaring. Bedankt voor de geweldige reisverhalen!
    Nu genieten van het winterse Reisach.
    Gr Ed en Yo
  2. Jos Groenendijk Groenendijkj:
    17 november 2019
    Gert-Jan en An, dank voor de verslagen. Ik heb jullie reis voor een stukje mee beleefd! Mooi ook dat jullie zonder problemen weer gezond en wel thuis zijn.
  3. Evelyne Timmer:
    17 november 2019
    Hiep hiep hoera ! Jullie zijn veilig thuis aangekomen na zo’n avontuurlijke reis! Heel fijn voor jullie en bedankt voor het meedelen van foto’s en verhalen! Geniet nu lekker van jullie huis, iedereen enz...
    Liefs van ons!
  4. Jack & Bea:
    17 november 2019
    Fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn. Met veel genoegen hebben wij jullie prachtige reisverslagen en ervaringen gelezen; wat hebben we daar van genoten, dank je wel daarvoor. We hopen dat je in juni het fotoboek klaar hebt, dan kunnen we onder genot van een drankje er nogmaals van genieten. Tot snel.
  5. Lena:
    17 november 2019
    Wij bedanken jullie dat we hebben mogen meereizen !
  6. Martin:
    17 november 2019
    Potjandosie, welkom thuis en wonderbaarlijk zonder kleerscheuren en technische problemen, we zaten er wel een beetje over in. Jullie hebben geweldige momenten meegemaakt dat ons toch wel een beetje jaloers maakten. Prachtig hoe elke bevolking zijn eigen leven heeft en wij in deze westerse wereld ontzettend verwent zijn! Dank voor alle indrukken en belevenissen. Nu alles in laten dalen en genieten van de luxe en het prachtige landschap in Reisach! Dankbaar dat jullie weer thuis zijn ! 💋💋💋
  7. Aad en Joke de Gans:
    17 november 2019
    Wat een grandioze trip hebben jullie gemaakt. Dit doen wij jullie niet na. Moet er niet aan denken, haast 25000 km. Wij vonden vorig jaar 8500 km al veel. Maar nu is het wel weer afzien met al die sneeuw. Een voordeel, kun je de extra pondjes er weer af krijgen met sneeuwruimen. Nu maar weer sparen voor een nieuwe trip.
  8. Ab La Croix:
    17 november 2019
    Wat een geweldig avontuur en dank dat wij dit mochten meebeleven. Wij dachten dat wij verleden jaar een avontuurlijke reis hadden gehad gedurende de 4 maanden dat wij door Canada en de V.S. reisden, maar jullie reis is een stapje verder. We zijn benieuwd wat jullie volgende avontuur gaat worden.
  9. Wim:
    17 november 2019
    Bijzondere verhalen gelezen, avontuurlijk, spannend, mooi, soms onvoorstelbaar, wisselende ervaringen en ga zo maar door. Jullie zijn, maar ik denk, heel rijk aan alles, thuisgekomen. Verwerk het maar rustig, dat je dit in het leven mag, mocht, meemaken.
  10. Lipko en Joke:
    17 november 2019
    Fantastische reis en welkom thuis in Reisach. Hie kunnen jullie wel een poosje op teren, toch.... ? 🤔
  11. Henny Theelen Mols:
    17 november 2019
    Wat fijn om weer heelhuids en een hele mooie reis-ervaring thuis te komen. Geniet van jullie thuis zijn en jullie kinderen en kleinkinderen. Veel groetjes en laat de prachtige herinneringen hun werk doen. Dank je wel voor de levendige reisverhalen. Ik zal ze missen😘
  12. Joke en Frank:
    17 november 2019
    Welkom thuis! Was erg leuk jullie reisverhalen te lezen, dat ga ik vast missen hoor!
  13. Lia en Willem:
    17 november 2019
    Fijn dat jullie weer veilig en wel thuis zijn na een hele mooie reis gemaakt te hebben. Wij zijn benieuwd naar het fotoboek dat je gaat maken en ik denk dat we daar wel enige rij voor uit mogen trekken. Knap ook dat de camper zich zo goed heeft gehouden, was met die andere zeker niet gelukt. Probeer het gevoel van de reis nog even vast te houden. Lieve groeten van ons.........
  14. Annelies:
    17 november 2019
    Dank voor jullie verslagen en een blik in een andere wereld dan wij kennen. Fijn dat jullie veilig en heelhuids thuis zijn! Het was leuk om met jullie mee te reizen,
  15. Marijke van der Wenden:
    18 november 2019
    Dank voor alle mooie verhalen over geschiedenis, wetenswaardigheden, maar vooral het niet verliezen van vertrouwen in gewone mensen, waar ook ter wereld.
  16. Loes:
    18 november 2019
    Wij sluiten ons aan bij de voorgaande reacties. Wat een belevenis!!! We gaan de verhalen zeker missen maar nemen aan dat er volgend jaar weer wel een bijzondere grote reis wordt gemaakt. Eenmaal begonnen....kun je niet meer stoppen!!!
    Dank, dank.
  17. Eite Boonstra:
    18 november 2019
    Welkom thuis. Wat hebben we van jullie reisverhalen genoten. Heel erg bedankt daarvoor.
    Fijn dat jullie deze reis hebben afgesloten zonder problemen.
    Hartelijke groeten, Angelica en Eite
  18. Tom:
    18 november 2019
    Schitterende reis met prachtige verhalen. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!
    Nu maar hopen dat het weer in Reisach het bij jullie thuis niet onveilig maakt. Lees en zie schokkende berichten uit Kärnten en süd- en Ost-Tirol.
    Liebe Grüße
    De Robijntjes
  19. Wim en Ingrid:
    20 november 2019
    Fantastische reis en wat mooi dat we het mee konden beleven. En gelukkig dat alles goed verlopen is wat een schat aan reis verhalen.welkom thuis en geniet van de witte wereld om jullie heen.Zal wel een verandering zijn van camper naar jullie huis. Ook een lieve groet van ons.
  20. J & J:
    Tijd gaat echt snel hè!
    Wij hebben de reis niet gemaakt, maar in vogelvlucht mee mogen lezen van jullie avonturen.
    Zo hebben jullie heel veel nieuwe herinnering mogen maken.
    Geniet van het mooie winter seizoen in het mooie Oostenrijk. Weer thuis en bijkomende ik ook bijkomen.
    Lieve groet
  21. J & J:
    Even een correctie!
    De laatste zin moest zijn weer thuis en lekker bijkomen.
    Ik hoef uiteraard niet bij te komen!
    😋