Nog een zijderoute stop. Zondag, 27 oktober 2019

27 oktober 2019 - Konya, Turkije

Turkije, Göreme - Turkije, Konya. 240 km.

Totaal gereden: 20.721 km. Van half bewolkt, naar onbewolkt, 19 graadjes.

Bij het wakker worden twee verrassingen. Nummer één, de Unimog is gisteravond gearriveerd. Zo staan we precies met de helft van de reisgenoten weer bij elkaar. Verrassing nummer twee, er staat een Renaultje 4 naast de camper uit het jaar nul. Totaal met alu matten dicht gemaakt. Komt daar een jonge Française uit stappen die in d’r eentje in haar renaultje naar Mongolië wil reizen. Ze heeft wel een probleem. Het beestje is rechts van voren doorgezakt en naar later blijkt, moeilijk te repareren in Turkije waar ze nog nooit zo’n ding hebben gezien. Laat staan reserve onderdelen hebben. De technische staf van onze groep, die ik vraag haar te helpen, ziet het somber in. Dit wordt een mision inpossible. Iets later vertrekken we als eerste van de groep om verder naar het westen te trekken. Eerst nog even het dorp bekijken. Daar valt het op dat er vele toeristen zijn. Vreemd, want in heel Turkije zagen we ze nog niet. Maar dit is natuurlijk dan ook wel een top locatie. Hoe druk zal het hier in de zomer niet zijn. En hoe warm! An heeft nog een paar ansichtkaarten voor de kleinkinderen geschreven en wil die op de post doen. Terug van ons loopje door de stad, zijn die verdwenen. Also ergens blijven liggen in een een of andere souvenir shop waar we zijn geweest. Wie weet komen ze toch aan. Van ieder land heeft An kaarten verstuurd, doch slechts één heeft het einddoel bereikt tot nu toe. Onderweg verder maken we een stop in Sultanhani, een stad met een prachtig gerenoveerde karavanserai uit de 13de eeuw. Echt de moeite waard hier doorheen te lopen en te zien hoe precies alles toentertijd georganiseerd is met stallen voor de dieren, slaapplaatsen voor de reizigers, kookplaatsen en ruimten voor handelaren en natuurlijk een kleine moskee. Alles onder één dak. We ontmoeten er een Turk die met goed Duits met Oostenrijks accent ons het e.e.a. vertelt over deze karavanserai. Zo doen we onze reis over de zijderoute vandaag nog een keer herinneren. Weer verder hebben we Konya als einddoel voor vandaag. Aan de rand van de stad is een schitterende camperparking. We worden wel geregistreerd, maat het kost helemaal noppie. Compleet met stroom, water, toilet en warme douche. Waar vind je nog zo iets! Op de parking staat een stel uit NL die reeds 6 maanden onderweg zijn met 4x4 met aanhanger waar een daktent op staat. Positieve jonge mensen waar het gezellig mee kletsen is over onze en hun reis ervaringen. Aan de andere kant van ons komt later een mega grote bus camper uit CH staan. Ook die gaan voor gratis.

1. Marijke van der Wenden:
    30 oktober 2019
    Ja, dit type was ons eerste autootje, geweldig. Toen nog helemaal mee naar Liechtenstein geweest.