Door The Burren rijden

7 juni 2022 - Galway, Ierland

Dinsdag 7 juni 2022.        Door “The Burren” rijden

Ierland, Doolin - Ierland, Galway.           96 km.    Totaal: 7224 km.                 Dag 54

Heerlijk bewolkt vandaag, geen streep zon, max 16°, vanaf 17 uur lichte regen, vannacht storm.

De kilometers zijn niet te veel vandaag, daarom rijden we door een stuk van de Burren. Het is een nationaal park vanaf 1991. Het zijn kale heuvels van gebarsten kalksteenplateaus en kalkgrasland. Het ziet er van afstand een beetje uit als de Mont Ventoux in Frankrijk. Er zijn overblijfselen van steentijdgraven in de streek en we bezoeken er een. Het is een soort van hunebed en ziet er een beetje plomp uit. Overal staan muurtjes, opgebouwd met stenen uit de buurt en zonder iets van cement blijft het prima staan. Ook gisteren op de eilandjes zag je het veel. We begrijpen nu dat dit niet alleen een, dit terrein is mijns is, maar ook om de aarde vast te houden tegen de wind. Het is een interessant gezicht, maar na een ritje van een uur heb je het ook wel gezien. Misschien raken we wat overvoerd met allerlei geschiedkundige vondsten. Weer aan de kust vinden we een mooie parkeerplaats waar we een bak koffie doen. We kunnen zelfs buiten zitten zonder jas of trui en verorberen onze laatste stroopwafel. Na deze stop rijden we richting Galway, doen onderweg nog wat inkopen en zijn om half zes op de afgesproken plaats. Een vriendin van Miep zou ons hier meenemen de stad in voor een gezellige pub tocht. Helaas kan ze niet komen, ze heeft Corona. Ja, dat kan natuurlijk ook nog. Je zou het bijna vergeten. Het schijnt hier meer voor te komen, also hopelijk treft het ons niet. 4x geprikt is geen garantie, maar voelt wel veilig. We staan met elkaar bij een aantal restaurants en voordat we de stad intrekken, gaan we  gezamenlijk aan de dis. Er staat een grote ronde tafel voor ons klaar. Na dit samenzijn lopen we de binnenstad in op zoek naar muziek. En die er er volop in Ierse pubs. We bezoeken er een paar waarbij de guinnes rijkelijk over de toonbank gaat. Alhoewel de tonic en witte wijn ook door meerdere mensen wordt genuttigd. Bij de vrouwtjes gaan de beentjes los. Om half 12 is het uit met de pret. Alle pubs moeten sluiten rond dit tijdstip. Gelukkig is het droog buiten en zoeken we de campers op. In de nacht is het onstuimig weer. Flinke buien en windkracht 7 razen rond ons. Vanmorgen toch even naar het dak kijkend: alles is nog droog, het lekt niet!

1. Loes:
    8 juni 2022
    Het blijft genieten van je verhalen. Heerlijk.
  2. Letty Stolk:
    8 juni 2022
    Jammer van de regen , maar jullie vermaken je wel,hier is het niet veel beter maar de zon komt eraan 💕