Hete dagen

19 juli 2022 - Harwich, Verenigd Koninkrijk

Maandag 18 en Dinsdag 19 juli 2022.                Hete dagen

VK, Penrith - VK, Oakham.                  328 km.       Totaal: 11.499 km.                       Dag 94

VK, Oakham - VK, Harwich.                219 km.        Totaal: 11.718 km.                       Dag 95

De morgen is heerlijk in Penrith. Er is verder niemand hier. We ontbijten zelfs buiten en doen rustig aan. De kapper doet ook nog haar werk, zodat we niet te verwilderd in Hollandia aankomen. Om een uur of 12 rijden we dan toch maar verder. De temperatuur loopt snel op vandaag. In de middag is het in de schaduw 37 graadjes. Een overnachtingsplaats zoeken in de buurt van Cambridge lukt mij niet goed. Als we lezen dat Kees en Lida heel mooi staan op een soort camperplaats aan een meer, is het besluit snel genomen. Het ligt zo’n 50 km boven Cambridge. De voorzieningen zijn er naatje, maar de plaats is top. We kijken op een groot meer, het ziet er liefelijk uit. Warm is het wel vanavond. We hebben een gezellig weerziens, dat wel erg veel sneller was dan van te voren bedacht.

Na een rustige goede nachtrust, waan ik mij bij het wakker worden in Porec. We slapen inmiddels onder slechts een laken. De eerste keer deze reis. Dat roept associatie op met warme dagen in Porec. Het deurtje open doen brengt de realiteit terug. Omdat we aan de rand staan met veel bomen is er schaduw genoeg in de ochtend. Om een uur of één maken we de camper reisvaardig en rijden naar de enige waterkraan op het veld. Daar douchen we weer buiten, zodat we goed fris laatste stuk in de VK de hitte kunnen doorstaan. En warm wordt het zeker. We klokken 41 graadjes onderweg. Niet al te laat in Harwich zoeken we daar het strand op. We kunnen er goed parkeren en zitten in het windje een uurtje aan zee. Er wordt heerlijk gesparteld in het water dat er niet al te schoon uitziet. Maar dat deert de mensen hier niet. Tegen een uur of zeven zoeken we de ferry op waar we vannacht kunnen staan alvorens morgen aan boord te gaan. 1,3 km voor de ferry zien we nog een Lidl, alwaar we de laatste 10 pondjes verbrassen aan voornamelijk drank. Water met en zonder bubbels wel te verstaan. In afwachting tot we in de rij mogen staan is het een fascinerend gezicht wat er van de boot komt zetten aan campers vooral. Joekels van apparaten met aanhanger alsof het niets is. Een mooi schouwspel van enkele uren. We staan achter een Belgisch stel die ook Schotland hebben gedaan. Je raakt aan de praat, maar raakt er niet vanaf vervolgens. Toch maar een smoesje bedenken zoals een plasje moeten doen.