Caernarfon Castle

24 mei 2022 - Holyhead, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 24 mei 2022.      Caernarfon  Castle

Engeland, Caernarfon - Engeland, Holyhead       52 km.     Totaal: 5979 km.                 Dag 42

Frisjes, 12° vanmorgen. In de loop van vandaag mooi weer, veel zon, tot wel 19°!

We mogen de camper bij de boer laten staan als we het beroemde kasteel Caernarfon bezoeken. We kunnen er te voet naar toe lopen in ongeveer 20 minuten. Bij het kasteel lopen we over een oude draaibrug voor voetgangers. Het mechanisme waarmee de brug wordt bedient dateert van minstens 70 jaar terug. In 1283 werd begonnen met de bouw van het kasteel dat duurde tot 1330. Koning Edward I bouwde zo enkele kastelen na zijn verovering van Wales, om het gebied onder controle te houden. In het kasteel wordt de geschiedenis helder weergegeven en zijn de meeste torens vrij te bezoeken. De stenen draaitrappen moeten wel met enige voorzichtigheid worden genomen. In twee torens is het museum gevestigd over de geschiedenis van de Royal Welch Fusiliers, het oudste infanterieregiment van Wales. Het ontstaan is in de tijd van de Nederlandse koning Willem III, van Engeland. Het is een buitengewoon interessant samengestelde verzameling van verhalen in film, geluid en tekst, met name ook verhalen van persoonlijke ervaringen van soldaten. Sinds 1911 vindt in dit kasteel de inhuldiging plaats van een nieuwe Prins van Wales. De laatste en huidige is Prince Charles, ingehuldigd op 1 juli 1969. Er wordt momenteel veel aan restauratie gedaan. Als goedmakertje krijgt iedere bezoeker een mooi boekje over de kasteel geschiedenis. Na het kasteel lopen we door het kleine stadje en eten een sausage+chips+curry bordje leeg. Je wordt er toch wat hongerig van. Nadeel is wel dat we nog uren  dorst hebben van die vette en zoute handel. Het valt op dat in de straatjes verderop veel winkels te vinden zijn met tweedehandse kleding en andere spullen. De winkels worden ook nog eens druk bezocht. Aan het eind van de middag lopen we terug naar de camper op de boerencamping en rijden de laatste 50 km in Wales naar Holyhead, waar we morgen ochtend op de boot naar Ierland vertrekken. We staan aan de kade, met mooi uitzicht, 500 meter van waar vandaan de ferry vertrekt.