Eerst naar het klooster. Donderdag 17 oktober 2019

17 oktober 2019 - Alaverdi, Armenië

Armenië, Jerevan/Goght - Armenië, Alaverdi. 208 km

Totaal gereden: 18.949 km. Heerlijk weer, 22 graadjes

Oké, in de morgen fris. Maar dan, heerlijk nazomer weer. In Oostenrijk en Hollandia herfst, hier heerlijk aangenaam. Het is maar een weet. Niet te laat op, de route naar Georgië heeft naar verluidt niet al te beste wegen. Maar voor we echt op pad gaan nog even iets verder de berg op naar klooster Geghard. Daar waar de weg op houdt. Het klooster is waarschijnlijk reeds in de 4de eeuw van oorsprong. Veel is in de rotsen uitgehouwen en nog steeds in redelijke staat. Met name de ligging tussen de bergen is fenomenaal. Als we verder willen rijden arriveren een aantal auto’s met mensen in een soort uniform in het rood. Later begrijpen we, en horen het ook, dat een klein zangkoor in de oude, bijna kale, kerk een zanguitvoering geeft. Het open dak geeft precies als zij zingen de eerste zonnestralen door. De weg naar het noorden richting Tbilisi, is meer van het zelfde, also prachtig mooi. Dit keer niet alleen bergen maar ook glooiend landschap. Onderweg zien we tientallen vervallen, lege en kapotte fabrieken. Waarschijnlijk nog uit de Sovjet tijd. Erg triest om te zien. De laatste 30 km zijn buitengewoon slecht begaanbaar. Meer dan 20 km p/ uur zit er niet in. De afgesloten camping, die speciaal voor ons open gaat, ligt totaal buiten de bewoonde wereld. Ook er om heen geen moer te doen. Geen idee hoe iemand op het idee komt zoiets hier te beginnen. Het uitzicht is wel buitengewoon mooi. Maar om daar 5000 km voor te rijden?