Excursie (London)Derry

15 juni 2022 - Londonderry, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 15 juni 2022.      Excursie (London)Derry

Ierland, Meenalecky - VK Noord Ierland.     91 km.      Totaal: 7930 km.                          Dag 62

De temperatuur is voor Ierse begrippen prima met 16°, af en toe een bui, hele dag bewolkt

De kilometers gaan het niet worden vandaag, dus kunnen we rustig aan doen. We mogen geen gebruik meer maken van de sanitaire voorzieningen op de camping, also gebeurt dit vandaag op de Russische en midden Azië wijze. Verder zijn de COVID beperkingen in de VK minimaal, maar we zullen minder of wellicht voorlopig helemaal geen pubs en winkels bezoeken, of dan wel met mondkapjes. De rit naar Noord Ierland gaat door een en al veengebied met grote meren. We stoppen een tel voor een paar foto‘s. Iets verder hebben we dan toch Annie‘s koffie stop.

De grens tussen Ierland en Noord Ierland verloopt totaal onopvallend. Alleen aan de benzine stations zie je opeens £ i.p.v. €. Alsof het wil zeggen, er is hier helemaal geen grens. Let wel, het is de officiële grensovergang van een EU land naar een niet EU land! Derry ligt direct na de grensovergang en onze parkeerplaats waar we overnachten is in het centrum van de stad. Slechts 10 minuten lopen en we wandelen de binnenstad in, maar waar we staan is het prima overnachten naast een park waar in de avond veel wordt gewandeld en campertje kijken in is. Om vijf uur hebben we een afspraak met een gids die, toen als jonge gast en tiener, bij de onlusten aanwezig is geweest. We dragen allemaal een mondmasker, want we willen niemand besmetten met de COVID. Dit alles in goed overleg met de gids. Fransje blijft liever in de camper. We ontmoeten elkaar op het plein waar op 30 januari 1972 soldaten van het Britse leger het vuur openden op demonstranten. We kennen deze gebeurtenis als Bloody Sunday. 13 mensen werden dood geschoten en 15 gewond, waarvan er nog een overleed. Deze dag heeft het geweld in Noord Ierland verder flink aangewakkerd. De IRA groeide vanaf die dag explosief van een kleine organisatie naar vele honderden leden, die regelmatig aanslagen pleegden in Noord Ierland en binnen het Verenigd Koninkrijk. Schattingen van slachtoffers gaan tot 1800 mensen. Pas in 1997 kwam er een wapenstilstand omdat de politieke tak, Sinn Féin werd toegelaten onderhandelingen bij te wonen. Dit leidde tot het Goede Vrijdag Akkoord in 1998. We lopen met de gids over het eerder genoemde plein waar vrijwel alles herinnert aan die dag. Op vele muren staan indrukwekkende tekeningen van gebeurtenissen daar. De gids vertelt dat de daders nooit vervolgt zijn voor hun daden. Men wilde een streep trekken en niemand specifiek aanklagen vanuit Britse zijde. De verslaggeving in de VK was onjuist als het ging om zogenaamde terroristen met wapens die geëlimineerd moesten worden. Terwijl later bleek dat er niemand gewapend was. De meest aansprekende  muurtekening is die van priester Edward Daly die met een bebloede zakdoek een weg probeert te vinden met mannen die een gewonde jongen weg dragen. Later overlijd hij. Daly werd in 1974 bisschop van Darry en speelde een belangrijke rol als voorvechter van ongewapende strijd. We zien rond het plein ook veel aandacht voor andere onafhankelijkheids wensen en mensenrechten schendingen, zoals de Palestijnse zaak, Che Guevara en Nelson Mandela. Als één ding mij vanavond duidelijk maakt is dat er niet veel veranderd in de wereld en mensen slecht leren. Zoals de waarheid in Engeland politiek gunstig aan de mensen werd verteld, zo gebeurd er nu precies het zelfde in Rusland als het gaat om de gebeurtenissen in de oorlog in de Oekraïne. Na afscheid van onze gids wandelen we nat terug naar de camper. Het heeft flink geregend tijdens zijn indrukwekkend verhaal. Welkom in Noord Ierland.Excursie

1. Johannes en Lucia:
    16 juni 2022
    Je stukjes blijven een genot om te lezen. Weer een stukje geschiedenis.