Hemelvaartsdag, toch?

9 mei 2024 - Párga, Griekenland

Donderdag 9 mei 2024.       Hemelvaartsdag toch?

Dag 42.  Kryoneri, Griekenland - Parga, Griekenland.               219 km.     totaal: 3582 km.

Ietwat sombere dag met het weer, beetje zon, beetje regen, beetje onweer, tussen 14 en 24 graadjes

Het is vandaag een niet al te opwindende dag. Het weer roept niet bepaald tot veel activiteit. En dat op Hemelvaartsdag, in de DDR vroeger mannendag en bij ons meestal met de camper op pad. Langs de westkust van Griekenland, richting Albanië zijn wel een paar schitterend mooi stukken weg langs de kust met uitzicht op zee en z‘n tig eilandjes. Het stadje Preveza heeft een grote jachthaven, waar we makkelijk kunnen parkeren. Het regent als we er staan, also besluiten we aan boord te blijven en een warme prak klaar te maken. Het worden piepers, kroten, sla en balletjes met een lekker jus‘tje. Een ieder die dit leest begrijpt het al, het is erg erg lekker, om het eens anders uit te drukken. We rijden daarna net uit de stad de ruïne site Nikopolis voorbij, gesticht in 31 BC, door Octavianus, na de overwinning van zijn vloot op die van Antonius en Cleopatra bij de slag bij Actium, in de zee bij Preveza. Met beiden liep het ondanks hun vlucht naar Egypte niet goed af, toen Octavianus hen een jaar later op zocht in Egypte. Beiden pleegden zelfmoord. Cleopatra werd zo de laatste farao van Egypte. Octavianus werd dictator van het Romeinse rijk en Egypte een Vasalstaat van Rome. We laten Nikopolis voor wat het is en rijden naar Parga waar een heuse camping geboekt staat. Het stadje ziet er nogal toeristisch uit. Je zou niet bedenken dat het nog niet eens half mei is. De strandstoelen staan netjes in gelid te wachten op mooi weer, maar dat is het vandaag niet. De camping, even buiten de stad, is bijna vol met alleen maar campers. We staan onder de bomen, waar dus niet veel groeit, wat een lekkere drap onder je schoenen of slippers geeft. Zo ziet een camping er gelijk anders uit. Toch even een versnapering in de vorm van een biertje en aperolletje net buiten de camping tot ons genomen.

Jouw reactie