Koningsdag in de Peloponnesos, Akrokorinthos en Epidaurus

27 april 2024 - Naúplion, Griekenland

Zaterdag 27 april 2024.  Koningsdag in de Peloponnesos, Akrokorinthos en Epidaurus

Dag 30.     Korinthos, Griekenland - Nafplio, Griekenland.      105 km.     Totaal: 2286 km.

Mooi weer, veel zon, niet te warm met 22 graadjes.

Gefeliciteerd, de baas van Oranje is 57 jaar vandaag. Hollandia viert feest. Wij trekken er op uit in de Peloponnesos. Het Akrokorinthos fort ligt op 5 minuten rijden van de campingplaats. Wel even omhoog naar 400 meter waar we een fantastisch uitzicht krijgen van tot wel 60 kilometers ver. De rots waarop het fort is gebouwd, staat op fundamenten uit de Hellenistische periode (3de eeuw BC), is tot 575 meter hoog en heeft een omtrek van 5 km lang. Er zijn drie poortgebouwen uit verschillende tijden. De laagste is Turks, de middelste door kruisvaarders gebouwd in de 14de eeuw, Venitianen gesterkte het verder en de Byzantijnen bouwden daar weer overheen het hoogste poortgebouw. Op het hoogste puntje van de Akrokorinthos staan overblijfselen van de tempel van Aphrodite. Het is hier dat priesteressen ijverig prostitueerden om inkomsten van hun heiligdom te spekken. Paulus ageerde hiertegen in de „Brieven aan de Korinthiërs“. Naast deze tempel zijn er vier moskeeën en een aantal kerken geweest, voor de wel 1500 mensen die hier woonden. Het fort was eeuwen lang niet in te nemen vanwege een onderaards waterreservoir die nooit droogviel. We kunnen tot 100 meter voor het fort met de camper komen, maar moeten dan echt te voet verder. Het is een flinke klim op rotsachtig terrein. We lopen tot bijna aan de top door een ruïnenveld van wat eens een stad was. Er staat nog een klein orthodox kerkje, waar we even op adem komen. Welke God er vandaag, er zijn er veel aanbeden hier, voor zorgt weet ik niet, maar ik loop soepeltjes met de heupjes naar boven en beneden, zonder probleem! Terug bij de camper en een bakske koffie gaat het verder naar Epidaurus. Even schakelen, het gaat daar over een andere tijdsperiode en wel vanaf de 800 BC. , waar de God Asklepios vereerd werd. Geneeskunde door middel van dromen stond centraal. Er stond ook een grote tempel ter ere van Asklepius en men organiseerde spelen voor atleten, eens in de vier jaar. Het theater is een van de mooist bewaard gebleven theaters, rond 350 BC gebouwd en geschikt voor 12.330 mensen. Er worden nog steeds vanwege de uitzonderlijke akoestiek uitvoeringen gegeven. We lopen naar de bovenste ring, maar horen dan echt niet meer wat er beneden wordt gezegd. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn leeftijd adequate gehoor liggen. De ruïne van de tempel van Asklepios ligt er niet verzorgd bij, vanwege het vele onkruid wat er groeit. Het museum blinkt uit in gipsen beelden. Vrijwel alle originele beelden zijn (waren, voor ons) te zien in Athene, in het archeologisch museum daar. In het stadion, uit de 5de eeuw BC, werden om de vier jaar wedstrijden gehouden. Het veld is 180 meter lang en 21 meter breed. Na deze weer leerzame dag, met veel loopwerk, ben ik blij als ik de camper weer zie en naar de volgende camping rij. Lekker aan zee in de buurt van Nafplio.

1. Evelyne Timmer:
    29 april 2024
    Mooie uitzicht inderdaad! Dat hebben we ook gedaan en Epidaurus blijft prachtig!

Jouw reactie