Twee kloosters in de Lousioskloof

7 mei 2024 - Dimitsana, Griekenland

Dinsdag 7 mei 2024.   Twee kloosters in de Lousioskloof

Dag 40. Dimitsana, Griekenland - Lousioskloof - Dimitsana, Griekenland.     30 km.  Totaal: 3152 km.

Een prachtige wandeldag met 22 graadjes.

We rijden vanmorgen 15 km naar de parkeerplaats bij de Lousioskloof, waar vandaan ons een pittige wandeling wacht naar twee kloosters die goed verstopt in de kloof tegen de rotsen zijn gebouwd. Het pad is met grote keien ietwat onregelmatig met soms een trapgedeelte met van die akelige hoge treden. We dalen af in de kloof en zien na enige tijd een waanzinnig bouwwerk tegen de rots, zoals zwaluwen hun nesten bouwen: het Moni Agiou Loannou Prodromou. Reeds in de 11de eeuw is hier dit klooster gesticht. Er zijn nog acht monniken die hier wonen. De jongste 28 en de oudste 56 jaar. Tussen 8 en 12 uur zijn gasten van harte welkom en staat de koffie met koek klaar. Wel drapkoffie en van die lekkere droge koeken die snel worden aangevuld als het op raakt. Zelfs een schaal turksfruit staat op tafel. Maar eerst voor we naar binnen gaan een rok over de broek aantrekken voor de dames en een rok over een eventuele korte broek bij de heren. Er hangt bij de voordeur een garderobe waaruit kan worden gekozen. Het dag programma voor de monniken begint om 03.00 uur. Dan is het reveille en tijd voor een paar uur bidden. Als het klooster om 12.00 uur sluit is het tijd voor de maaltijd en allerlei klusjes. Vanaf 17 uur zijn toeristen weer een paar uur welkom. Het kerkje is klein en echt orthodox ingericht. Het noopt zeker tot respect hoe hier wordt geleefd. Er worden wat kleine dingen aangeboden om te kopen en er staat een schaal waar het geld in gelegd kan worden. Een klein icoontje (een stukje hout met een plaatje) verdwijnt in mijn tas en het geld leg ik in het schaaltje, waar zeker meer dan 100 euries in liggen. Hier gaat het nog op vertrouwen. Binnen foto‘s maken is niet toegestaan. Per ongeluk gebeurt dat wel in de kapel. Mea culpa. Na het bezoek aan dit klooster staat er nog een andere op het programma. We lopen over een nogal oneffen pad naar beneden in de kloof, over de rivier die hier lekker wild stroomt, en ploeteren dan naar boven naar het Nea Moni Filosofou klooster. Dit bestaat weer uit twee delen, het oude en nieuwe deel. Het oude deel was in de tijd van de Ottomanen een geheime klooster school. Het is nu verlaten en tot ruïne geworden. In wat eens een kapel was, huizen nu een paar honderd vleermuizen. Dan maar terug en verder gelopen naar het nieuwe deel. Dit dateert uit de 17de eeuw en bewoond door nog een paar monniken. Gelukkig kunnen we hier even pauzeren, voor we na bezichtiging en natuurlijk wat kopen, terug moeten lopen naar de campers. Dit lukt ons in vijf kwartier. Zo hebben we vandaag een paar honderd meter naar beneden en een paar honderd meter naar boven gelopen. De spiertjes voelen wel wat overwerkt aan, maar de heupjes doen het prima vandaag. Vanavond eten we met z‘n zessen buiten aan de tafel en stoelen die hier voor overnachtende camperaars staan. Pannenkoeken, verse groentesoep en een schaal vol met rauwkost. Na zo een actieve dag smaakt alles smerig lekker.

1. Mike:
    8 mei 2024
    Staat je leuk An !!
  2. Louwra:
    8 mei 2024
    Wat een prachtige wandeling.

Jouw reactie