Kilometers in Harry Potters land

19 mei 2022 - Lynton, Verenigd Koninkrijk

Donderdag 19 mei 2022.   Kilometers in Harry Potters land

Engeland, Lizard Point - Engeland, Lynton    305 km.  Totaal: 5310 km.        Dag 37

Voor Engelse begrippen prachtig weer: half bewolkt, droog, van 16 tot 19 graadjes.

Het is heerlijk wakker worden als de zon schijnt. Het programma van vandaag is flink. Er moeten keuzes gemaakt worden. Grappig dat we dat allemaal anders doen. We weten waar naar toe en onderweg genieten van met name het natuur geweld hier in Cornwall. Ons eerste punt is Land‘s End. Het uiterste zuidwest punt van Groot Brittannië. Over een paar weken zijn we op het meest noordoost punt van het eiland. Land‘s End is toeristisch goed opgezet. Bussen worden afgeleverd en er zijn de nodige kinderkermis achtige activiteiten. Toch is de klif die daar achter ligt indrukwekkend met ook een maquette met de 37 schipbreuken die hier voor de kust hebben plaatsgevonden vanaf 1810. Om dit te mogen aanschouwen moet wel eerst 10 pond parkeergeld betaald worden. Hiervandaan rijden we naar St. Ives. Een schattig plaatje aan de noordkust van Cornwall. Maar er is met een camper niet te parkeren. We vinden wel een mooie plaats, maar met veel moeite ingeparkeerd blijkt het een invalidenparkeerplaats te zijn. Toch maar na een snelle plas geprobeerd het stadje uit te rijden, maar dat valt nog niet mee. Het wegen stelsel is nog ingericht op Mini‘s uit de jaren 60, also smaller dan smal. Toch lukt ook dit uiteindelijk, maar we willen toch ergens een mooie stek uitkiezen aan de kust. We proberen het in het stadje Newquay, 50 km verder. Dat blijkt een goede keus. We staan bij een monument voor gevallenen in world war 1 en 2, wat uitkijkt over de zee op een kleine heuvel. Er loopt een pad naar de punt van de klif in zee. Het weer is prima dus we gaan in de benen en krijgen daar een schitterend uitzicht op een daarachter gelegen zandstrand waar door vele mensen de golven uitdagend genoeg zijn om te golfsurven. Bijna terug bij de camper zien we een hotel/restaurant wat er aantrekkelijk uitziet voor een bezoek. Wat kan een mens anders bedenken dan hier aan zee Fish and Chips te bestellen. Also geschiede. Met nog iets als een soort erwtenpuree (Mashed Peas), wat naar erwtensoep smaakt, is het heerlijk genieten. Geheel verzadigd moeten we dan nog wel 160 km rijden. Hier en daar zijn de wegen prima, maar met al dat struikgewas en heggen langs de weg met geen vluchtstrook, die hier nog uitgevonden moet worden, en veel bochtenwerk en hellingen van tot 25%, blijft het goed opletten. We rijden nog langs het Tintagel Castle, wat de geboorte plaats zou zijn van koning Arthur, de legendarische Brittonic leider tegen de Saksische veroveraars in de vijfde en zesde eeuw. De ruïne van het kasteel is op een schiereiland met een spectaculaire toegang via een hangbrug. We moeten echter boeken van te voren en dat hebben we niet gedaan. Doorrijden dus. De laatste 10 km rijden we achter Ernest en Fransje. Eerst langs de kust en dan stijl naar boven het Exmoor Nationaal Park in. Daar vinden we de camping, die aan een riviertje ligt a la Pont de Bergueme aan de Ourthe. Het is inmiddels weer lekker fris, maar Roelf is al in de weer voor een gezellig en warm kampvuur. Met drank en kaas is het weer een waar feestje. WiFi is er niet meer bij, de telefoon heeft geen bereik hier. Also geen idee hoe het weer er morgen uitziet.

1. Nettie:
    21 mei 2022