Laatste “vrije” dag. Zondag, 20 oktober 2019

20 oktober 2019 - Tbilisi, Georgië

Georgië, Mtscheta.  0 km

Totaal gereden: 19.083 km. Mooi weer, 23 graadjes.

De zondag is vandaag zoals vroeger ingeprent, een rustdag. De dag begint met bewolking, maar al snel wordt het heerlijk weer en genieten we van het zonnetje. Begin van de middag gaan we het dorp in, waar veel toeristische verkoopstands met souvenirs, wijn, kleedjes en andere snuisterijen te koop worden aangeboden. Er heerst een goede sfeer, is niet al te druk en bovenal erg gezellig. In het centrum staat de Svetitskhoveli kathedraal die druk bezocht wordt. De huidige kerk met galerijen en een hoge koepel, zoals de meeste kerken in Georgië, werd gebouwd tussen 1010 en 1029. Het was lange tijd de begraafplaats van de Georgische koningen. Hij werd verwoest door Timur Lenk (daar heb je hem weer) en herbouwd in de 15de eeuw. Eerder stond op deze plaats een kathedraal, gebouwd in de 4de eeuw. Archeologisch onderzoek toont aan dat de stad Mtscheta meer dan 3000 jaar bestaat en tot de 6de eeuw bijna 1000 jaar de hoofdstad was van het Iberische rijk. Hoe het ook zij, ook hier is het vandaag weer raak met de bruidjes die bijna achter elkaar, over de kinderhoofdjes, met strompelende gasten op extreem hoge hakken naar de kerk lopen. We scoren er 8 in een anderhalf uur tijd. Een blik in de kathedraal leert ons dat een trouw ceremonie niet al te lang duurt. Na al weer wat kleine snuisterijen kopen, gaat het terug naar de campers, alwaar we om half vijf bij Lida haar verjaardag vieren. Naast ons groepje zit een jong verliefd stelletje mee te genieten van de lol die wij met elkaar hebben. Als ik weg loop en hen groet, blijkt dat zij uit Iran komen en hier een studie tandtechniek volgen. Zeer enthousiast over onze positieve ervaringen in Iran kletsen we nog een tijdje met elkaar. Blijkt ook nog dat de jongeman uit het zelfde dorp komt als het meisje uit Teheran wij wij contact mee hebben gehad. Hoe moeilijk moet het niet zijn, na twee jaar, weer in het Iran gareel te komen met hoofddoekje en alcohol vrij. Hoe fijn zaten zij niet heerlijk te genieten aan het water, met een drankje en sigaretje, muziek en lekker knuffelend. In Iran kan dat alleen achter gesloten deuren. Terug in ons campertje, om een uur of tien, maar hopen dat de honden, die in Georgië in grote getale zonder baasje rond lopen, hun bek houden vannacht.

1. Loes:
    21 oktober 2019
    Hoi GertJan en Annie

Verwacht dat we het binnenkort dagelijks zonder jullie gezellig reisverhaal moeten doen. We hebben genoten. Maar na deze enorme reis, gaan we ervan uit dat jullie nooit genoeg van reizen hebben en voor volgend jaar een andere prachtige bestemming met camper zullen boeken en wij dus genieten.
    Geniet van de laatste weken; goede reis terug. Tot ziens waar ook ter wereld. Bali wacht nog op jullie!!!