Naar Letland. Maandag 15 juli 2019

15 juli 2019 - Riga, Letland

Litouwen, Jurbarkas - Letland, Riga.   265 km

Totaal gereden: 3471 km.   Half bewolkt, ‘s avonds regen, 21 graadjes

Na alweer een rustige start rijden we richting Letland. Veel wegen in Litouwen hebben lapjes asfalt. Je rijdt op zo’n bobbeltjes weg echt niet te hard. In Siauliai, de derde stad in grootte van Litouwen met 100.000 inwoners, vereren we Maxima met een bezoek. Een waanzinnig grote winkel waar we nog wat lekkere dingen inslaan. Voor de Maxima is een marktje met eigen producten van boeren en buitenlui. Daar kopen we een doos aardbeien en potje honing. Die foto van mevrouw ooievaar, van twee dagen terug, was niet zo bijzonder als het leek. Onderweg zien we zeker honderden ooievaars grasduinen in de velden. En ik maar denken dat ze visjes aten. Parkeerplaatsen zijn er niet veel onderweg. Voor An is het koffietijd, dus ik stop bij een P van een bloemenstalletje. Het blijkt een parkeerplaats van een grote begraafplaats waar we met de camper staan. An haar koffie behoefte is tot een minimum gedaald op deze plaats. We rijden door en vinden later een veel minder mooi plaatsje langs de weg. Maar de koffie, met zoet van Maxima, smaakt daar beter. In Riga is de beoogde camperplaats aan het water complet. Even terug is er nog de stadscamping. Het is er ook druk, maar we vinden een plaatsje in een hoekje tegen een gebouw in aanbouw. Een wereld van verschil met gisteren. Maar wel met wasmachine en droger! Daar maken we direct gebruik van voor een schoon set beddengoed. En, ja hoor, er staan twee stellen die mee op reis gaan met de club. Even gezellig doen. Het valt gelukkig niet tegen. Ik denk het wel, maar het moet maar allemaal passen met elkaar. Tot nu toe ziet dat er prima uit. Voor kokkerellen blijft er weinig tijd. Het gaat nog flink regenen ook. In de koelkast ligt nog een pakket kaasfondue. Die gaat eraan vanavond. Alweer, smerig lekker. Met, een glaasje rood!

1. Johannes en Lucia:
    15 juli 2019
    Mooi om op deze manier jullie avontuur mee te beleven. Neem ook de tijd voor de markthal (central market) van Riga. En drink een Riga Black Balsam.
  2. Aad en Joke de Gans:
    16 juli 2019
    We kijken iedere dag uit naar jullie verhaal genieten ervan ? Hoe jullie alles beleven! Al veel gezien op de route ,als je er toch langs komt kun je ook de leuke dingen bekijken ! Het voorgerecht zit erbijna op, dus we zijn benieuwd naar het Hoofdgerecht ! Veel plezier nog . Groeten!
  3. Ab La Croix:
    16 juli 2019
    Ooievaars eten o.a. kikkers, reigers doen de visjes.